الخميس، ١٩ يونيو ٢٠٠٨

للكبار فقط

قبل ما حد يقرأ البوست ده انا لازم انبهكم انه للكبار فقط فأى حد سنه اقل من خمسين سنة ميقراش حاجة , واللى هيستعبط فيكم ويقرأ هعرف اجيبه ومحدش يسألنى اذاى . من كام يوم كنت قاعد بتكلم مع واحد يعتبر صاحب صاحبى . المهم فضلنا نتكلم والكلام جاب بعضه وقولتله والله الواحد المفروض يتجوز بقة كفاية اوى كده , قالى يا عم الجواز مسئولية ووجع قلب على الفاضى , قولتله بس برضو الواحد مننا شاب ومينفعش يفضل كده يعنى والعمليه بقت على الاخر . بص عليا بستغراب وسأنى بكل دهشة هو انت لسه.........!!!! هههههههههههه رجعت بضهرى على الكورسى وفضلت ساكت حوالى نص دقيقة بفكر هو بيستهبل ولا بيتريق . قولتله مع الاسف ايوة وخدت الموضوع بهزار عشان اعرف اخريته ايه . قالى انت عندك كام سنة ؟ قولتله 25 قالى وسايب نفسك كده ليه . قولت يادى الليلة اللى مش عايزة تعدى . انا ديما مبلى بناس بتزاولنى كده . قولتله لما ربنا يريد هتجوز وكل شىء بمعاد بس احنا نصبر !!! انا مش هكمل باقى الحوار اللى حصل بس انا اللى خلانى اتكلم فى الموضوع ده انى حسيت ان فى ناس بتفكر تفكير مختلف عن اللى فى دماغى . والواحد لما بيشوف طريقة تفكير مختلفة بيستفاد حتى لو كان مختلف معاها . يعنى مثلا عندنا فى مجتمعنا لو فى شاب كان ليه علاقات قبل الجواز بيتقال عليه ولد شقى اما لو بنت عملت كده هيتقال عليها كلام , اكتر كلمة محترمة ممكن استخدمها انها بنت صايعة . مع ان ربنا سبحانه وتعالى ساوى بين الرجل والمرأة فى العقاب على جريمة الزنا . بس الفكرة كلها ان الشاب لو عمل كده محدش ممكن يكتشف ده اما البنت فهتتعرف . مع ان دلوقتى عمليات الترقيع بقت ذى عملية اللوز ممكن تتعمل فى اى وقت واى مكان . يعنى الاخلاق مبتتجزأش وذى ما انت شايف ان من حقك انك تكون اول راجل فى حياة مراتك , لازم تعرف ان من حقها انها تكون اول ست فى حياتك . مش هو ده العدل !!! احنا عندنا ازمة ثقة انا سمعت جملة من اكتر من شخص وهى جملة خطيرة جدا . الشاب من دول يبقى ماشى مع طوب الارض بعدين يقولك انا هخلى امى تخطبلى واحدة معرفتها , اقوله طب ما تشوف واحدة محترمة من اللى تعرفهم ولا كلهم لامؤخذة !!! يقولى لا فيهم وفيهم بس انا من كتر اللى شوفته بقيت مش واثق فى اى بنت مهما كانت محترمة قدامى !!! انا هخلى امى تشوفلى واحدة لسة داخلة الكلية جديد لا لفت ولا دارت عشان ابقى متطمن . لو فكرنا فى الكلام ده بهدوء ومن غير عصبية هنلاقى ان الموضوع بجد خطير . فى شباب كتير من كتر ما شافت تصرفات البنات وقدرتهم على التمثيل والواحدة منهم تبقى واقفة معاك فى اى مصيبة وتقول لأمها على الموبيل انا فى الكورس ولا مع صحبيتى وتعمل حوار فى ثانية كل ده عمل انطباع عند الشباب ان البنات كلها بيمثلوا وانك مهما حاولت مش هتعرف حقيقة البنت اللى معاك . مش معنى كده ان كل البنات وحشين وإلا تبقى القيامة قامت خلاص !!! بس بجد الوحش بقى ظاهر ومنتشر لدرجة انه بيحسسك انه الاكتر والطبيعى . والظروف السودة اللى بتمر بالبلد واللى بتقتل اى حلم عند اغلب الشباب والبنات . بتخلى نسبة الغلط كبيرة يعنى فى ناس كتيرة بتحاول تتعايش مع الواقع !!!!! وبما ان المستقبل غامض . يبقى الواحد لازم يشوف نفسه عشان ميطقش ولا يموت من الحسرة !!! انا اسف انى طولت بس انا والله مش بقول خطب ومواعظ انا نفسى كل واحد يتقى ربنا فى نفسه وفى اللى معاه . ويارت الاهل تساعد بعضها ومتذودهاش عشان العجلة تمشى بدل ما تتقلب ونقع من عليها . يارب اكون قدرت اوصل انا عايز اقول ايه

هناك ٥٢ تعليقًا:

Alkomi يقول...

للكبار فقط

انا قلت هتعمل بوست رعب ولا بوست ساسبينس

عادي يا ابني الموضوع ده

و بعدين اللي بصلك و قالك انت لسة ده لما يعرف انك رووحت المنصورة اكيد هيستغرب اكتر

و ان كان عالحوارات عادي كبر مخك

فاكر زمان كنا بنتريق و نقول اللي هيتجوز واحدة اتباست عشر مرات يبقى ربنا بيحبه

عادي يا محمد احنا بس نتقي الله على قد ما نقدر و هو هيسترها معانا
بس انت اتجدعن و اتجوز طالما بايظة معاك كدة

غير معرف يقول...

ان قلت انك هاتنزل موضوع جامد الكلام بتاعك قديم قوي قوي
وكمان فيها اية لما اقول امي شوفيلي عروسة عيب ولا حرام
ياريت تكتب موضوع هادف مثل ازاي الواحد يكون نفسة
ازاي الواحد يختار شريكة حياتة
ازاي الواحد يبقي ناجح في الشغل رغم الظروف الي حولية
ازاي الانسان يكتشف مهراتة
مش الموشوع القديم بتاعك

امل يقول...

السلام عليكم ورحمة الله
حقيقي انا اتصدمت من كلام صاحب صاحبك ده لان فيه بنات كتييييير جدا محترمات وفي قمة الادب والاخلاق بس نوعية الشباب دول لانهم مش بيعرفوا غير النوعية الفاسدة فبيفتكروا كل البنات كده ربنا يهديهم ويهدينا معاهم .. جزاك الله خيرا على موضوعك الهادف .. تحياتي وتقديري

خواطر رئيس شاب يقول...

حبيب قلبى

البنات الكويسة كتير والله

بس انت انوى خير هاتلاقى ربنا وفقك لبنت الحلال

وخلى ثقتك بالله كبيرة

وبعدين فى ثلاثة حق على الله ان يعينهم

دور على المعلومة دى وطبقها واتاكد ان ربنا سوف يعينك

غير معرف يقول...

ياااااااااه هو اللي مش بيعمل حرام بقي وحش والناس بتستغربه صحبك ده اصلا من كتر الحرام اللي بيعمله ربنا عمره ماهيرزقه بحد كويس ياحدوته خليك عند موقفك انت وكل الشباب اللي بيفكروا زيك كده وبيبعدوا عن الحرام وطول ماهما صبرين ربنا هايكرمهم اما بالنسبه انك اتكلمت في مواضيع تانيه منها الصعوبات اللي في الجواز وديه طبعا سببها الاهل الله يسامحهم وربنا يقوي الشباب علي طلبتهم
وزي مافي شاب زيك مستني مراته تكون اول واحده في حياته في برضو بنت مستنيا زوجها يكون اول واحد في حياتها

غير معرف يقول...

ياحدوته انت اتكلمت عن موضوع مهم جدا يارب الكل ياخد باله منه الزنا بقي بالنسبه للشباب شيئ بيثبت بيه وجوده في الحياه وفي وسط اصحابه ودايما بسأل نفسي ومش بلقي حد يناقشني الموضوع ده ليه زمان ماكنش منتشر كده زي دلوقتي ؟؟؟؟؟؟؟؟ولو قلتلي ان من ضمن الاسباب لبس البنات الخليع هاقولك زمان نسبه المحجبات اقل بكتيييييييييييييير واكتر البنات زمان كانوا متحررين في اللبس انما دلوقتي الولد مجرد مايخلص الثانويه العامه تلقي اخد المصروف وخرج مع اصحابه في العربيه وماادراك ما العربيات !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
انا اسفه لو كنت اتكلمت بجرأه بس انت ياحدوته اللي فتحت الموضوع وكان نفسي القي حد يناقشني

شهرزاد يقول...

حدوتة
موضوع واقعي وجميل
بس مش كل البنات وحشين زي ما ذكرت
ولا كل الشباب وحشين
يعني الشر موجود والخير موجود
بس المهم أننا نصفي النية
علشان ربنا يوفقنا
وزي ما الشاب بيلاقي صعوبة في الاختيار
أيضا الفتاة تعاني أكثر
المهم اننا ندور على الأصل والاخلاق
والتوفبق من الله

تحياتي لك
وربنا يرزقك بالزوجة الصالحة

Unknown يقول...

عارف مش شرط
ان كمان البنت اللي هتجبها مامتة
تبقي محترمة ما زي ما انت قولت البنات بتعرف تمثل كويس جداااا
يعني انا اعرف ناس اهلهم فكرنهم ملايكة
والجيران
والناس كلها
لكن هما الله اعلم بحالهم
الهم ياسيدي
انت طالما نيتك خير هتلاقي واحدة تستاهلك
وكمان مش شرط علشان تبقي في اولي كلية تبقي لسة ولا لفت ولا دارت
لا دة من اعدادي مظبطين نفسهم
يعني عندك انا مثلا
خلصت الكلية خلاص
وكاني ولا دخلت
كنت بروح المحاضرات المهمة
وكمان الامتحانات
بس خلاص
وبردة في بنات كتير محترممة
بس اللي يغيظ
ان الشباب
حللو الحرام وبقي العادي
والانسان الملتزم المحترم
بقي اب نورمل
ربنا يوفقك وان شاء الله تلاقي انسانة محترمة وتسعدك
وكمان فعلا عندك حق ان زي ما الراجل
عايز واحدة يبقي هو اول حد في حياتها الست كمان عايزة كدا
علشان زي ما ربنا ساوي بنهم
مينفعش اانا نبقي ظالمين في الحكم عليهم
سلام

Alkomi يقول...

اللي عما يكتب فوق بغير معرف

اولا ما تكتبلنا اسمك يا امور

ثانيا الموضوع مش عاجبك خلاص انتقده بس بشياكة

ثالثا مش من الذوق انك تمسك كل واحد ترد عالكومنت بتاعه ده من حق صاحب البلوج بس

حـــــدوتـــــة يقول...

محمد الكومى
والله واحشى يا واد
رعب ايه يا عم انت عارف انا ماليش فى السكه دى
وبعدين متفكرنيش بأيام المنصورة
وهى بايظة مع الكل ولا انت ايه نظامك
ربنا يسترها معانا

سلالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالام

حـــــدوتـــــة يقول...

غير معروف

انت بتتكلم على انك زورتنى قبل كده
ليه حضرتك مشرفتناش باسمك

رأيك فى الموضوع على راسى من فوق
وإنشاء الله الموضوع اللى جاى هيبقى هادف

رأى حضرتك من حقك تقوله
بس مش من حقك انك تتريق على تعليقات غيرك او تعلق عليها
اظن ده من حقى انا وبس

تعليقك الاول انا سبته لانك قولت رأيك من غير ما تقول اى كلمه تجرح حد
اما الباقى فانا حذفته

شرفت ويا رب الموضوع اللى جاى يعجبك

سلالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالام

حـــــدوتـــــة يقول...

امل
ربنا يخليكى ويهدينا جميعا
انا عارف البنات المحترمة كتير
بس المشكلة ان الوحشين هما اللى ظاهرين

سلالالالالالالالالالالالالالالالالالام

حـــــدوتـــــة يقول...

خواطر رئيس شاب

منور يا ريس
والله لو على النية موجوده
وربنا يكرم والواحد مرتبه يذيد ويبقى 300 جنية مثلا
كدة الواحد ممكن بتجوز وهو مطمن
ما تكلملنا المر بزيادة يذود المرتب

سلالالالالالالالالالالالالالالالالالالالام

حـــــدوتـــــة يقول...

سنيوريتا
والله انا بفرح لما بشوفك على المدونة
ايوة كده خليكى معانا علطول
متقلقيش انا على عهد الهوى باقى
وثابت على موقفى لما اشوف اخرتها ايه

سلالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالام

حـــــدوتـــــة يقول...

مش لقيه احد افضفض معاه

احنا هنا مخصوص عشان الفضفضة
وفى مواضيع كتير ممكن نتكلم فيها هنا من غير كسوف

الموضوع ده بقى منتشر اليومين دول
عشان تأخر سن الجواز
انتى متخيلة ان السن اللى بقى اغلب الشباب بيتجوز فيه بقى سن الـ 30
طب الشاب يعمل اية من سن الـ 15
انا عارف ان ده مش مبرر
وان المفروض ان الواحد يصبر
بس فى ناس بتقدر وناس مبتقدرش
وبرضة لبس البنات وطريقتهم بتساعد على كده
هما مش كل المشكلة بس جزء منها
ربنا يهدينا جميعا

سلالالالالالالالالالالالالالالالام

حـــــدوتـــــة يقول...

شهرزاد
انا مقولتش ان كل البنات وحشين
انا قولت ان الوحش هو اللى ظاهر وباين على الوش
ودى المشكلة ان ده اللى بيصور ان الوحش بقى اكتر من الحلو
وفعلا انت عندك خق مشكلة الاختيار عند الولد والبنت

سلالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالام

حـــــدوتـــــة يقول...

My Hope

مهى هى دى ازمة الثقة اللى انا بقول عليها
فى شباب كتير بقى معندوش ثقة فى اى بنت
وده هو الغلط لان فى الوحش وفى الحلو
المهم الواحد يبقى نيته كويسة وربنا هيكرم

سلالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالام

غير معرف يقول...

معاك طبعا فيه أزمة ثقة من الطرفين... أنا نفسي لما واحدة من صحابي تتخطب أو تتجوز ببقى خايفة جدا انها تكون اختارت غلط و خصوصا ان مراية الحب عامية ...
أنا متفقة معاك في كل كلمة ... الظاهر انها بقت عقدة :))
بس أنا عايزة أسال سؤال يكمل موضوعك :
طيب لو الراجل ملاقاش البنت اللي يثق فيها 100% , المفروض انه يتجوز البنت اللي جابتهاله مامته ؟؟( مع العلم انها ممكن تكون مثلت على مامته برضه )
- و لو البنت ملاقتش راجل محل ثقة , تتجوز واحد جواز تقليدي بحجة ان ضل راجل ولا ضل حيطة , ولا تتستنى لحد متلاقيه ؟؟؟( مع العلم انها ممكن متلاقيهوش )

Besbessa

غير معرف يقول...

حدوده
افتكر انى كلامى مكنش جارح اوى للدرجه دى لانك تحذفه او انى غلط فى الكلام مثلا
وعمتن هرجع وقول عادى اى حد بيكون صاحب حاجه بيكون متحكم فيها ماشى
باس انا شيفه ان طالما انت منزل فرصه ان حد يرد عليك او يديك رقيه يبقى موش من حقق انك تحذف كلامه وبارده افتكر ان دى الاصول والادب والاحترام يا استاذ يا محترم وعمتن ماشى
مفيش مشاكل
سلالالالالالالالالالالالام

حـــــدوتـــــة يقول...

Besbessa

والله الموضوع ده عايز قعدة كبيرة
وكوباية شاى وحجر معسل كمان

النية الطيبة والايمان بالله هو الحل
الواحد ينوى ويستخير ربنا وهو هيوفقه

وفعلا ضل راجل ولا ضل حيطة

سلالالالالالالالالالالالالالالالالالالالام

حـــــدوتـــــة يقول...

الاستاذ غير معروف

انا مش عارف انت ولد ولا بنت
ما حضرتك مش عايز تقول اسمك
عموما المدونة بتاعتى وطبعا لازم ابقى متحكم فيها ده حقى

اول تعليق لحضرتك موجود متحذفش
عشان ده رأيك مع انك قولت ان الموضوع قديم ومش هادف
انا محذفتوش لان كل واحد من حقه يقول رأيه

انا حذفت تعليقاتك على الناس التانية

وده اللى مش من حقك عشان اللى بيعلق عندى هنا مستنى الرد منى انا مش من حضرتك

وذى ما حضرتك بتتكلم فى الاصول
هى الاصول برضو انك تتريق على بنت قالت رأيها
وبتقول ان الشباب بتتفسح فى العربيات وبتعمل حاجات غلط
تروح سيادتك تقولها بيعملوا ايه ما انتى عارفة اللى بيحصل
هى دى الاصول يا محترم

عموما حصل خير ويا ريت بعد كدة تكتب اسمك

سلالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالام

الفراشة الصغيرة يقول...

يا جماعة فى ايه؟
وش مستغرب قوى
عموما يا استاذ حدوته
يا فنان يا كبير
بجد الموضوع جامد قوى وكبير قوى
وكلامك فيه صح جدا
مشكلتنا اننا مش بنحب نواجه نفسنا بالحقيقه وبنحاول نبرر تصرفتنا الصح والغلط
بمعنى ان الشاب او الشابه بيعمل الغلط ويقول بعيش يومى وظروف البلد صعبه وهتجوز ازاى
بالرغم من ان الحلال مفيش احلى ولا احسن منه بس الشيطان بقى نعمل فيه ايه
عموما ربنا يبعدنا عننا الشيطان ويهدينا اجمعين

تحياتى

فى حب الله يقول...

حدوته في ايه اهدى شويه انت من حقك تلغي ايه تعليق خارج عن الأصول والاحترام ومش من حق اى حد يرد على التعليقات غير صاحب المدونه الا لو كان فى حوار ونقاش ممكن من خلاله نرد على بعض من خلال المدونه والاخ غير المعروف انت طبعاً حر فى رأيك لكن مش من حقك انك تصادر على اراء الأخرين
وبالنسبه للموضوع انا مش شايفه في اى كلمه مسيئة او خارجه عن الأدب بالعكس الموضوع بيناقش مشكله جيل بحاله من الشباب مش عارف يعمل ايه مع العلم ان اغلب الشباب متدين والحمد الله وملتزم بتعاليم دينه والمواضيع إلى بتتنشر على المدونه هنا بتناقش مواضيع بتمس حياه الشباب دول ولازم نكون لينا فيها رأى لكن بالأصول والأدب واتمني ان احنا منزعلش من بعض لان دايماً حدوته مدونه جميله تجمع المدونات التى تعرض جميع المواضيع الدينيه والسياسية والخلاقيه كل المجالات بمعني اصح يعني مفيش مجال هنا ان احنا نعرض رأينا بسخريه وباستهتار بالمدونه وصاحبها على العموم يا حدوته متزعلش وحقك عليا .

Alkomi يقول...

يابني كلمتك عالتليفون القديم اللي اخره 25712 الارضي بيقولي غير صحيح

ابعتلي تليفونك على
mohamad_elkomy@yahoo.com

او كلمني على 0103186263

مستني مكالمتك او الميل منك

سلالالالالالالالالالالالالالالالالالام

غير معرف يقول...

حدودتة

انت عايز تصادر علي راي الناس
انت بتقول عيب اني اتريق علي بنت عشان قالت انها الولاد بتعمل حاجات علي العربيات
منت كاتب ان الموضوع بتاعك عايز كوباية شاي وحجر معسل
بدل متنصح انصح نفسك و انصح الشباب ان السجائر مضرة والشيشة كمان والحاجات التانية بدمر الشباب و الصحة
والي انت بتحب تقولي الي في مزاجك الكلام الحلو اما الكلام الي مش في مزاجك مش مهم

تعرف مصر دي تبقي كويسة ما دام الناس بتعمل الحاجات الي بتقولها

وعجببي

غير معرف يقول...

هي المدونة بقت لعلاقتك الشخصية يا حدوتة شايف ناس بتكتب رقم تليفون و اميلات طب دة اية علقتة بالموضوع ولا انت بقيت بتوفق راسين في الحلال
ياريت نخلي المدونة للمواضيع مش للعلاقات الشخصية

غير معرف يقول...

صح نسيت اقلك حاجة حدوتة ياريت تسيب العليقات بتاعتي

غير معرف يقول...

لو انت فعلا بتعرف تقرا التعليقات كويس كونت عرفت انى موش انا الى كتبت الكلام دا وكان فى كذا واحد كاتب غير معروف وفى اخر تعليق ليا انا قولتللك ان انا مكتبتش كلام جارح ولا غلط فى حد يعنى معنا كدا موش انا السافل الى رد الرد السافل دا او انى اتريق على رد من الردود الى مبعوته لحدوده
ابقا اقرا الردود كويس وشوف معتقدش ان واحد رادت رد زى الى انت قولته وهيعتب حذفت رد من ردوده لليه
موش كدا برده
سلالالالالالالالالالالام

غير معرف يقول...

انا اسفه يا حدوده باس اسمحلى انى ارد على الاستاذ غير معروف الى بيبجح دا وكمان ليه عين يرد
انت قليل الادب
وانا اسفه ليكى يا حدوده
ورجاء يا ريت متمسحيش الرد دا قبل ما الاستاذ الجبان الى موش ردى يكتب اسمه ميقراه
وانا اسفه على طريقة كلامى ليكى يا حدوده

الفراشة الصغيرة يقول...

يا جماعه
افتكر المدونه دى بتاعت حدوته
وانها زى بيته
وافتكر المفروض
اننا لما بتدخل بيت حد
بنبقى محترمين
ومش بتقول اى حاجة تجرحه
لاننا فى بيته وبما اننا المفروض شباب
جنتيل مينفعش اللى انتو بتعملوه ده ولو المدونه مش عاجبه حد ممكن ميدخلهاش او انه ميعلقش التعليقات السخيفه دى

Alkomi يقول...

النفيخ اللي بيعلق بغير معرف

انت مالك يا اخي نكتب تليفونات نكتب ميلات هو احنا كنا كتبنا على قفاك

دانت ممل

انا بس نفسي نشوف الشجاعة دي على اسم مين

ولا انت مش بتكتب اسمك عشان خايف علينا لنموت اول ما نقرا اسمك الميمون

المرة الجاية قلة ادب خللي بالك

خواطر رئيس شاب يقول...

ايه يا حدوتة
ابعت لك قوات مكافحة الشغب من عندى

اى حد يزعلك امسح تعليقه انت حر فى مدونتك

واللى مش عاجبه يقول اسمه

حـــــدوتـــــة يقول...

الاستاذ غير معروف

يا عم الحاج انا مش فاضى لوجع الدماغ ده
انا مبحبش الجدال والمناهده

حقك عليا انا غلطان ومش هعمل كده تانى
يا ريت منتكلمش فى الموضوع ده تانى
عشان الموضوع اخد اكتر من حجمه
وبعد إذنك اى تعليق هيتكتب تانى هحذفه
انت قولت وجهة نظرك وتعليقاتك محذفتهاش ذى ما انت قولت
بس كفاية عشان انا ذهقت

سلالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالام

حـــــدوتـــــة يقول...

ومشيها غير معروف

انا اسف انى مقرتش التعليق كويس
حقك عليا متزعليش منى
وعشان كده انا بقول يا ريت كل واحد يكتب اسمه
فيها ايه لو انتى كتبتى اى اسم عشان محدش يتلغبط بينك وبين حد تانى
عموما حصل خير وانا اسف للمرة التانية

سلالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالام

حـــــدوتـــــة يقول...

الفراشة الصغيرة
فى حب الله
محمد الكومى
خواطر رئيس شاب


شكرا يا جماعة على اهتمامك وردكم بالنيابة عنى
بس خلاص حصل خير والموضوع اصلا ميستهلش
الاستاذ ولا الاستاذة اى كان قال اللى هو عايزه واحنا قولنا اللى احنا عايزينه
والموضوع انتهى على كده
واى تعليق تانى فى الموضوع ده انا بعد اذنكم هحذفه
انا مش عامل المدونة دى عشان نجادل فى بعض
وبشكركم مرة تانية

سلالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالام

رصيف نمره خمســــــه يقول...

ازيك ياحدوتة

الموضوع واسع جدا وعلى فكرة فيه بنات وشباب كويسين جدا جدا بس الوحش عامل غمامة على عيون الناس

ومش معقول ياحدوتة انت من حقك تحذف اى تعليق حتى لو مفهوش حاجة جارحة دى حريتك ولازم تاخد حقك وتحذف الكلام ده او تحذف غير معرف من نشر التعليقات وتريح دماغك عشان تبقة عارف مين اللى بيعلق اوك

ربنا يوفقك لما يحبه ويرضاه

تحياتى ع الموضوع
(رصيف نمره خمسه)

سلااام

فى حب الله يقول...

استاذ حدوته لك عندى واجب ارجو منك ان تتفضل بزيارة مدونه فى حب الله لاستلامه وعدم التأخير فى حل الواحب

ammar يقول...

ههههههههههههههههه
استاذ حدوتة
اعذرنى والله افتكرتك واحده مدونة لما علقت عندى
ابقى روح شوف ردى بئه
بس والله اول لما شفت اسم حدوتة قلت دى اكيد مدونة
بالنسبة لموضوع للكبار فقط
فأنا ماقرأتوش
خفت بصراحة
ههههههههههه
تحياتى

غير معرف يقول...

اية الادب دة في المدونة الفاظ خرجة وكلام قبيح ويا استاذ حدوتة انت مش قلت ما فيش حد يرد علي الي بيكتبوا الي رئيس المدونة طب مماسحتش تعليقها لية ما الشتيمة سهلة بس عشان انا محترم ومؤدب مش هارد عرفتوا بقي لية احنا مش هاننجح عشان مافيش حد بيرد باحترام وكل واحد وتربيتة وانا عارف ان التعليق مش هايكون موجود
وانا مش هاوطي مساتوايا عشان ارد علي شبيها غير معروفة عشان دي اقل من ارد عليها وانتوا متعصبين ليا انا مقلتش حاجة غلط
وعجبي

غير معرف يقول...

حدوتة

انت بتقول انك صاحب فكر وراي وانا احترمك
بس في حاجة انت غلطت فيها لازم تكون صدرك واسع لا تعليق وانا والله مش بتريق انا بناقشك
كل الي قلتة ان الموضوع دة قديم ودي حقي
ماقلتش غير كدة ولو تفتكر انا كان نفسي نتناقش في حاجات مهمة ياسيدي بلاش تكتب الي انا قلتة
بس انا في راي ان البلاد فيها مشاكل كتيرة قوي و انا شايف ان اهم حاجة عندكوا الحب والعلاقات
وعلي العموم يا حدوتة حقك عليا وادي راسك ابوسها بس بجد انا بحب المدونة دي
وعجبي

غير معرف يقول...

حدوتة
انا قرائت جميع التعليقات الي اتكتبت عليا وكلهم موافقين علي حذف الردود بتاعتي ممكن اسال لية
اولا/ انا مغلطش في حد ولا قليت ادبي
ثانيا/ انا بقول راي الي اذا كنت انت بتحب ان كل الناس تشكر فيك وماتقلش الي انت عايزة بس انا اعتقد لا
ثالثا / انا اعرف ان فكرة المدونات ان الناس تقول الي هي حاسة بية دون قلة ادب مهما كان الراي مع او ضد المهم ان بحترم رايك وانت بتحترمنا

عجبي

غير معرف يقول...

يا حاج عجبى

الموضوع طوِل و بوَخ و رَخِم و كفايا كدة
قولت رأيك فى البوست و رد عليك

مستنيين تعليقك فى البوست الجاى
و يا ريت برضه يبقى تعليق واحد

نوٌرت يا ............

غير معرف يقول...

سي عمرو
انت مين عشان تكلمني انا بكلم حدونة بس
عجبي

غير معرف يقول...

بصراحة الموضوع حلو
لكن الغالبية العظمى من الشباب بيفكرو بالاسلوب ده
لكن لازم كل واحدة تحافظ على نفسها و دلوقتى حتى لو كان فيه بنت مشيها كان بطال و بعد كدة قربت من ربنا و حست بغلطها و تابت يفضل برضه صورتها و ماضيها موجود فى كل الناس اللى يعرفوها و عمرهم ما هينسوه

غير معرف يقول...

اقرا البوست اللى فات
و انت تعرف انا مين

يا .........

ماء تشرين يقول...

حدوته
انا قريت الموضوع بعد اذنك مع انى تحت الخمسين معلش بقه عديها
وقريت التعليقات الصراحه انا مع انو المدونه دى بتاعتك زاى بيتك من حقك تدخل فيه الانت عايزو
انا بس بكلم الناس البتعلق انت حقك تقول رايك بس عشان تقولوا ليه قواعد واصول ولازم يكون عندك اتكيت الحوار ومن حق صاحب المدونه انو يقبل تعليقك ان كان في الحدود الهو رسمها لمدونتو ودى منتهى الديمقراطيه
انا طبعا معلقتش على الموضوع لانو انا شيفه انو عندك حق في انك بتتصدم لما تلاقي حد يختلف عنك في تفكيرك
ويارب ميحصلش كده تانى في المدونه لانو بجد حدوته دى من اجمل المدونات العربيه الانا بزورها وبحترمها
وياريت تقفل التعليق على البوست ياحدوته
ولك خالص تحياتى

غير معرف يقول...

تعرف انا موش هرد عليك فعلا يا استاذ غير معروف وعجبى موش علشان حاجه لا
احترام لحدوده وانها مدونه محترمه
وموش معنا ان دخلها واحد موش محترم هنهزق المدونه معاه والا واحد طلع قليل الادب هنزهق بقا بقيت الناس
يا.............
اتمنى انك تكون فهمتها
--------------------------------
وانا اسفه يا حدوده ليكى تانى ماره ولليا طلب لو سمحت نزل موضوع تانى علشان ندخل فيه ونقفل بقا على الموضوع دا
سلالالالالالالالالالالالالالالالام

غير معرف يقول...

ykhrebatak ya wad gaaaaaaaammmmed awy elmawdoe3 dah, w 3la fekra malhosh 7al, ana shayf an deh moshkila 7alaha fe3lan msh fe 2edna 2e7na, maho 2e7na law ma3amlnash keda 7anfar2a3, w ba3den lama kol shab by3raflo 6 or 7 banat tedmanly ba2a mnean any 2ala2y ba3d keda wa7da salima w mo7tarama.
bs bardo ana 3aref an elbanat elmo7tarama kteeeeer bs msh baynen fe3lan.
w ba3den kolena benglat w lazem nesame7 elbanat w ne3adilhom kol 7aga alla tab3an 7agat mo3ayan de No way anha te3ady.
وعلى رأى شاعرنا الكبيير: "اللى فيكم مبيغلطش يروح يحاسب مريم"

hos يقول...

علي فكرة انا اول مرة اعلق علي المدونة علي مني متابعها كويس جدا عشان انها بدائت علي ايدي
انا مش هاتكلم في الموضوع الي اتكتب بس انا عايز من حدوتة
يكتب علي ........ اية هو الحب ؟ علي فكرة انا اكتشفت مؤخرا ودي امبارح ان في ناس بتحب الحب عشان الحب نفسة ودي كان غريب اوي اوي اوي
وحاجة تانية ياحدوتة
اكتب الاغنية الي انت كتبتها اليوم دة وانتي فهمني

موناليزا يقول...

كل كلامك وصل يافندم واحترمك جدا عليه

غير معرف يقول...

معظم كلمك صح بس الناس مش زى بعص فيه ناس كدا فيه ناس كويس انا معاك ان البنت لزم تكون متعرفش حد بس ده كان زمان

عايش... ولكن !!!! يقول...

انا اتقالى الكلام ده وفين بقا فى الغردقه وانت عارف
بس فى الاول والاخر بقول الحمد لله انى طلعت كده مبعرفش اجى ناحية حاجه زى دى
دمت موفق
علاء