الثلاثاء، ٨ أبريل ٢٠٠٨

المحلة ..... ثورة العشوائيات

كتير مننا تابع اللى حصل فى المحلة يوم 6 ابريل واللى مستمر لحد وقت كتابة هذة الكلمات , محللين كتير بيحاولوا يفسروا اللى حصل وكل البرامج تناولت الموضوع من وجهة نظرها .... واغلب اللى اتقال ان شوية بلطجية خرجوا وسط العمال وعملوا التخريب ده , وان ده مش من سمات الشعب المصرى ولا من اخلاقه ودول شويه عيال , وفى يد خفية بتلعب من ورا الستار وبتحرك العيال دول , وهدفهم تخريب البلد والاضرار بالمصالح العليا والاقتصاد القومى والكلام الكبير ده , ماشى انا مع كل ده بس ما نيجى نشوف اللى حصل من زاوية تانية !!! احنا نمسك الموضوع واحدة واحدة ونفكر بالراحة .... طبعا اللى حصل ده ميرضيش حد وحرق المدارس والمحلات والعربيات ميعتبرش وسيلة للتعبير او احتجاج على الاوضاع مهما كانت صعبة , طب ممكن يكون فى يد خفية صحيح وهى اللى حركت العيال دى ؟!! انا شخصيا معتقدش لان الاخوان مظهروش اليوم ده خالص مع انى قلت انهم هيستغلوا الفرصة ويركبوا الموجة عشان يبانوا هما اللى واقفين ضد الفساد والظلم !!! بس ده محصلش والاخوان عملوا بيان وقالوا ان الاضراب حرية شخصية بس دة مش موقف الجماعة حاليا .... وانا مش شايف اى جماعة غير الاخوان على الاقل دلوقتى تقدر تحرك الشباب وتخليهم يتظاهروا او يخربوا , طب العيال دول لو فعلا محدش حركهم اليوم ده هما عملوا كدة لية ؟!! واذاى يوصلوا للمرحلة دى من العشوائية والتخريب والاستهتار بكل شىء !!!! انا شايف ان العيال دول مثال على الحالة اللى وصل ليها جيل كامل من الاهمال وعدم الاهتمام بمشاكلهم ومحاولة احتوائهم , احنا عارفين ان سن المراهقة ده من اخطر المراحل اللى بيمر بيها الانسان , وفى اوروبا وامريكا فى دكاترة نفسيين وظيفتهم الاهتمام بالشباب فى المرحلة دى ومحاولة توجيهم , احنا هنا عاملنا اية !!! سبناهم فى مواجهه مع البلد بكل مشاكلها , يعنى الواحد من دول طلع ملقاش اب عنده وقت يعلمه ويربيه صح ... لان الاباء دلوقتى شغالين اليوم كله عشان يدوب يعيشوا , ملقاش مدرسة محترمة ادمية يتعلم فيها , ملقاش مدرس يحترمه ويخده قدوه , ملقاش نادى يمارس فى رياضة ويطلع الطاقة اللى جواه , ملقاش بيت او حى او شارع نظيف يعود عنيه على المناظر الجميلة , ملقاش برامج اعلامية محترمة توعيه وتثقفه وتاخد بأيده , ملقاش حاجة خالص غير فقر وقهر وفساد وعشوائيات !!!!! احنا بقة مستنيين من واحد ذى ده ايه , تكوين الشخصية ذى زراعة النباتات بتحتاج عدة عوامل , مينفعش نسيب الارض بدون اى رعاية او اهتمام وبعدين لما يجى وقت الحصاد ونلاقى الارض كلها شوك ونباتات شيطانية نستغرب ونقول ازاى ده حصل !!!! والدليل على كلامى ده ان العيال دول او الجيل ده بمعنى اصح ردود فعله عنيفة حتى فى وقت الفرح , يعنى لما مصر كسبت كأس افريقيا الدنيا اتقلبت وفى حوادث حصلت وناس ماتت وانا شفت بعينى بعد فوز مصر فى احد المباريات , لقيت عيال طالعة من القهاوى وسده الشارع وموقفة العربيات وخاربة الدنيا , انا خفت وقلت لما دول بيعملوا كدة وهما فرحانين , هيعملوا ايه لو حد زعلهم او استفزهم , وده فعلا اللى حصل بمجرد ما شافوا الامن المركزى اللى بيعتبر رمز للسلطة وسمعوا ان فى اضراب ومشاكل فى البلد هاجوا وكسروا كل شىء يقابلهم بدون تفكير !!!! وانا مش متفائل بالايام الجاية لان كل جيل بيطلع اسوء من الجيل اللى قابله يعنى المشكلة بتكبر وطبعا الحكومة مش فاضية للحاجات التافهه دى , انا مبديش مبرر للى حصل انا بس بوضح صورة شايفها يمكن اكون شايفها غلط بس نا فعلا خايف من اللى جاى

هناك ٣١ تعليقًا:

ماء تشرين يقول...

مع عدم موافقتى على الحصل في المحله مش عشان حاجه بس عشان دى مصر البنحبها ولوكانت حكمتها وحشه مش معناه انو مصر حببتنا وحشه مستنين منو ايه؟ دى حقيقه
على فكرة ياحدوته انا اتربيت بره مصر ولكن جوايا كل الكم الجوه اى واحد من الغضب على الاوضاع كلها اقتصاديه وسياسية واجتماعيه
معرفش هنروح فين تانى
ربنا يستر
عموما بوست جامد اوى
وتحياتى

غير معرف يقول...

كلامك جامد أوي يامستر حامد بس نفسي نعدي مرحلة التحليل العلمي والمنظوري واللى مش عارف ايه للاحداث والكلام المتذوق ده وندخل على مرحلة حل المشاكل انتا عارف طبعا ان دولة ذى الصين تعداد سكانها اضعاف اضعافنا مع ذلك الدولة في ازدهار وده لأنهم استغلوا طاقة الشباب واحنا معندناش غير منظومة واحدة في مصر تقدر تستغل طاقة الشباب دول وياريت متستغربش من كلامي المنظومة دي اللي هي الجيش دي اكتر منظومة وطنية فيها فلوس ولو كانت كلها تهريج ولكنه منظم وفعلا يقدروا بمنتهى السهولة يتفيدوا من الناس دي بس للأسف حتي لو فكرنا في كده حنلاقى نفسنا خبطنا في اتفاقيات ومعاهدات بعدم التوسع ونسبة المجندين والكلام اللي انتا فاهمه يعني من الاخر كده الاصلاح لازم يبدأ من تحت الارض عشان تقدر توصل لزرع عليه القيمة

غير معرف يقول...

والله يا سيدى عندك حق

احنا كنا بنقول كدة على نفسنا ودلوقتى بنقولوا على الجيل اللى بعدنا

احنا كنا اقل منهم وكان الواحد بيمشى جنب الحيط بالكتير اوى فى نص الرصيف
دلوقتى كل واحد عاوز يفجر كل اللى جواه من احساس بالظلم وقهر وقلة حيلة فيكون الامر زى ما حصل كدة فى المحلة

اللهم لا اله لنا غيرك ندعوه ولا رب لنا غيرك نرجوه اللهم ارفع عنا ما نزل بنا واحينا وانت راض عنا

rona يقول...

انا معاك فى اللى انت قلته وفعلا حرام اللى حصل بس كمان كتر السكوت يعلم الانفجار بس بردوا حرام بلدنا

Abo 7anf يقول...

الحصل طبعا غلط
العيال دول لو كانوا لاقوا مناخ صح مكنوش هيبقوا كدا
انا شفت بعينى مناظر غريبه
اولاد عمرهم 10 سنين بيكسروا كانهم بيلعبوا
طب دول لحقوا اتعلموا البلطجه امتى
ولما يكبروا هيعملوا ايه
ربنا يستر

Empress appy يقول...

انا زعلانه منهم
بتوع المحله
بس انا مش قادرة ادى حكم غير لما التحقيق يخلص بجد وانا عارفه انهم هيقولوا الحقيقه
ربنا معاهم بقى

Unknown يقول...

اناكنت مع الاضراب بس كان نفسى يحصل بشكل تانى كان نفسى نعبر عن كل اللى جوانا بس من غير تخريب وعشوائية زى اللى حصلت نا سمعت ان فى 4 اطفال ماتوا فى المحلة من اللى حصل
بدل مايعبروا عن رايهم حصلت ثورة فعلا اتقلبت ضدهم بس انت فعلا ياحدوتة جبت الاهم وبصيت على العدوانية اللى بقت موجودة فى اى تعبير عن مشاعرنا سواء بالسلب او الايجاب
ربنا معاهم

بوست جامد جداااا
تحياتى ليك

di el2mr يقول...

للاسف الشعب بقى عامل زى القنبله الموقوته
والوقت بيمر وقرب ينفجر
وانا مع اعتراضى برضو على الاسلوب ده فى الاضراب
لكن دة مؤشر للى ممكن يحصل لما الحياه تبقى اصعب
فى طبقات من الشعب ده مش لاقيه تاكل عيش حاف دلوقتى
بعد كدا هيحصل ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟

اللى حصل اه غلط وكلنا عارفين كدا

لكن لو فى ناس ماسكه البلد صح مكنش ده هيبقى حالنا لا كنا هنلاقى جعان ولا جاهل ولا مريض
لكن هنقول ايه
حسبى الله ونعم الوكيل

shaimaa samir يقول...

السلام عليك
بداية اشكرك على تغطيتك الدائمة لاى حدث حولنا
البوست ما شاء الله جميل
ولكن لى تعليق عليه
انك قصرت الفكر فى من يكون له يد خفيه ان يكونوا الاخوان(لست بمدافعة ولكننى على الحياد) ولم لا يكونو اخريين ليحدث كل ما حدث اخرين من المسئولين
كما يحدث كثييييرا...
النقطة الثانية
نحن نعيش فى دائرة مغلقة
كل شىء فيها يصب فى الثانية وكل شىء متعلق بالاخر
وهذا ما ذكرته فى كلماتك
حقا كل شىء يؤثر على الاخر
اسال الله
ان ينبت من بين ظهورنا جيلا ربما نحن او ابنائنا
يكونو بذرة طيبة ويكون همهم نهضة امتهم
جزيت الخير
كلماتك ما دائما تنشط العقل

حـــــدوتـــــة يقول...

ma2tshren
اخبارك ايه شوفتى برضه فى الاخر كتبت بوست نكد
عشان لما اقولك بعد كدة بالراحة شوية يبقى تسمعى الكلام
عموما مصر اكيد كلنا بنحبها بس مينفعش الاوضاع تستمر كدة لازم البلد كلها تتغير عشان نعرف نكمل
وعشان القى حاجة عدلة اكتب عليها
سلالالالالالالالالالالالالالام

حـــــدوتـــــة يقول...

عمرو
والله لو ده رأيك انا بعلاقاتى ممكن امدلك تلت اربع سنين كمان فى اللواء 71 وتعبر عن نفسك وتستغل طاقتك هناك براحتك واقطع دراعى ان مكنتش تقدم على طلب هجرة
وبعدين اية الاصلاح اللى هيبدأ من تحت ده انت قصدك اية انا مش فاهم يا ريت ترد عليه
سلالالالالالالالالالالالالالام

حـــــدوتـــــة يقول...

محمود
والله انا خايف على حمو اوى الايام الجاية دى
مش عارف انت هتعمل ايه
ربنا يستر
سلالالالالالالالالالالالالالالالام

حـــــدوتـــــة يقول...

rona
طبعا اللى حصل ميرضيش حد
بس فى كلام كتير ان السبب فى اللى حصل ده البلطجية اللى الداخلية طلعتهم مخصوص عشان يدخلوا وسط العمال ويخربوا الدنيا
وبكده الناس تخاف تعمل مظاهرات تانى
بذمتك ينفع كدة
سلالالالالالالالالالالالالالالام

حـــــدوتـــــة يقول...

abo 7anf
والله عندك حق
انا لسة من كام يوم كنت راكب القطر ومروح بليل وعيل من اللى قلت عليهم رمى طوبة على القطر وهو ماشى وانا كنت واقف فى نص القطر والطوبة جت فى راسى وفتحتها
قولى والنبى انا اعمل اية لعيل ذى ده
النهار كلة اكتب عن ثورة الجياع والعشوائيات والظاهر انى كنت ما اوائل المصابين
بس انا اعتقد ان العيل اللى حدفنى بالطوبة ده زملكاوى
سلالالالالالالالالالالالالالالالام

حـــــدوتـــــة يقول...

appy
فعلا الكلام اللى الواحد بيسمعه كتير ولسة الحقيقة مبنتش
سلالالالالالالالالالالالالام

حـــــدوتـــــة يقول...

totaaaa
حمد الله على السلامة انتى فين بقالك فترة مختفية
فعلا اللى حصل دة ميرضيش حد بس لازم نعرف الاول مين اللى حرق وسرق قبل ما نتكلم
اما موضوع العدوانية فدة بقى الصفة الغالبة فى الاجيال الجديدة
سلالالالالالالالالالالالالالالام

حـــــدوتـــــة يقول...

di el2mr
والله انا حاسس ان القنبلة دى قربت تنفجر
وربنا يستر على البلد وعلينا
سلالالالالالالالالالالالالام

حـــــدوتـــــة يقول...

shimaa samir
اختى الفاضلة اولا شكرا على ذوقك
ثانيا انا كنت واضح فى اللى قلته عن الاخوان
انا قلت اننا لو فرضنا ان فى حد هو اللى حرك العيال دول وخلاهم يعملوا كده
فانا شايف ان الاخوان هما الجماعة الوحيدة اللى عندها القدرة فى حشد وتحريك الشباب الى الطريق اللى هما عايزينه
لو انتى شايفه فى حد تانى عنده المقدرة دى قوليلى عليه
وانا برضه قلت ان الاخوان متحركوش اليوم ده واعلنوا تبرئهم من الاضراب
على فكرة انا مش ضددهم انا على الحياد برضه
تعليقاتك لا تقل اهمية عن مواضيعك
سلالالالالالالالالالالالالالالالالالام

مجداوية يقول...

أنا ميتة رعب مش خايفة بس
لأن مفيش بادرة أمل ان ده حيتغير للأحسن هو حيتغير للأسوأ وده مش تشاؤم ولا يأس من رحمة الله لكن عشان تغير ده لازم معجزة لازم حاجة تهز وترج الناس عشان تتغير ,,ويمكن متتغيرش ويكون ده التطور الطبيعى لنهاية العالم ,,بس برضه لازم نحاول نصلح من نفسنا ومن واقعنا عشان يبقى عملنا اللى علينا أمام ربنا

عندك حق تخاف

مجداوية يقول...

نسيت اقولك تعليقا عن الاخوان دى وجهة نظرى معرفش طبعا مدى صحتها ,والاخوان قررت تعامل الحكومة بنفس مكرها بعدت نفسها ظاهريا عن الاضراب عشان هى قرأت ما سيحدث ولا اتهمها بالتحريض عليه لكن هى كانت تعلم أنه سيحدث فأعلنت عن عدم وجودها ليقينها انها أول من سيوجه له الاتهام وهى مش ناقصة بعد اعتقالات المحليات ,هى لعبت مع الحكومة بنفس طريقتها من المكر والدهاء,,ده رأيى والله اعلم طبعا

غير معرف يقول...

انا عاوز حد يجيى جنب حمو حبيبى حتى ولو كان 000000000000 اسمه ايه ده 0000 اسمه ايه رئيس000000 اسمها ايه
وربنا ما هاسيبه

وانا شوية فى البلد دى ولا ايه

ده انا حبشى قديم يا بشر

غير معرف يقول...

انا اسف لو صوتى طلع عالى

حـــــدوتـــــة يقول...

مجداوية
حلو اوى التطور الطبيعى لنهاية العالم
الواحد لسة مبدأش حياته والعالم شكله هينتهى
وبعدين فى موضوع الاخوان ده ممكن يكون رأيك صح لان موقفهم فعلا كان غريب
ربنا يستر علينا فى الايام الجاية
سلالالالالالالالالالالالالام

حـــــدوتـــــة يقول...

محمود
انت نسيت اسمه ولا ايه
وبعدين انت مش لوحدك كلنا معاك
ده لو بص لحمو بس عليا النعمة
اطلع تيييييييييييييييييييت
ولو انت حبشى
الزنجيرى متربى وسط الادغال
وممكن تعتبره خنجر فى دهر اعدائك
تييييييييييييييييييييييييت

سلالالالالالالالام

الفراشة الصغيرة يقول...

حلو التفسير المنطقى للحصل بجد
فعلا ده حصل لان مفيش حد يخاف على مصلحه البلد والناس اللى فيها
لو كان اى واحد فيهم فاتح محل او اى حاجة مكنش خرب المحل (البغل)زى ما هما عملوا او لو كان عندوا بنتفى مدرسه كان خاف عليها بدل ما يروحوا يحرقوا المدرسة ويخوفوا الطليه بالشكل ده

بجد خلاص كل واحد بقى بيقول يلا نفسى
من وزير بيفكر ازاى يستفيد بقدر الامكان من كرسيه
الى عامل بيفكر يستنزف اللى قدامه ازاى
ربنا يستر بجد من الايام اللى جايه
انت سمعت عن يوم 4 مايو واللى هيحصل فيه وان الناس هتلبس اسود لانه عيد ميلاد الريس
لو عايز تعرف اخر الاخبار
www.hishamallam.blogspot.com

Desert cat يقول...

بالظبط يا حماد
حالة الاهمال اللى الناس فيهم خلتهم مش شايفين قدامهم
واحد مش لاقى رغيف العيش
وواحد تانى مش لاقى شغل مستنى منه ايه
يطبطب على الاموال العامة
ربنا يرحمنا برحمته

حـــــدوتـــــة يقول...

الفراشة الصغيرة
والله عندك حق
انا اكتر حاجة مزعلانى ان محلات البغل اتكسرت
انا درست فى هندسة المنصورة سنتين وكنت بروح عند البغل واتعشى تقريبا كل يوم لحد ما اتفصلت من الكلية
وطبعا دة مش عشان انا كنت مبذاكرش
دة بسبب الفول اللى كنت باكله عند البغل
ياله ةمش مهم
سلالالالالالالالالالالالالالالالالالالالام

حـــــدوتـــــة يقول...

قطة الصحراء
والله ما حد عارف الايام الجاية هيحصل فيها ايه
ربنا يستر علينا قبل الاموال العامة
وبعدين مين حماد ده
لنتى تعرفى حد غيرى ولا ايه
سلالالالالالالالالالالالالالالالام

غير معرف يقول...

غريب يقول انا مش موافقة عل موضوع المحلة لن احنا مش نقصين خراب فالبلد لكن دة مؤا شر خطير ولازم الحكومة الرشيدة تكون اوعى و دة محصلش وى مش هيحصل و طبعا ريئس الوزرء حاسس انة اتصرف صح مع الاسف الشديد وعملين نغير فى ححكومة وراء حكومة والتاخر و الفشل ناتج بسبب السياسات الخاطئة منذ ستة و عشرون عام ونحن لم ولن نخرج من عنق الزوجاجة ولكن دخلنا فى ثوة العشوائيات موضعك جامد و شكرا

غير معرف يقول...

Hello. This post is likeable, and your blog is very interesting, congratulations :-). I will add in my blogroll =). If possible gives a last there on my blog, it is about the Livros e Revistas, I hope you enjoy. The address is http://livros-e-revistas.blogspot.com. A hug.

ماء تشرين يقول...

حدوته انت فين ؟ كل ده بتدور على البوست
على فكرة انا فضلت يومين بدورلك على الطلب بتاعك بس تصدق مش لقيت بجد والله مالقيت
اقولك اقفل المدونه
ههههه بهزر طبعا
يتكتب كائبه عادى بقه مااحنا وخدين على كده

مستنين الجديد