الثلاثاء، ٢٢ أبريل ٢٠٠٨

من النهاردة مفيش ريس ..... انا الريس

اول حاجة انا اسف على التأخير ... بس فعلا مليش نفس اكتب حاجة اليومين دول كل حاجة فى البلد بقت تسد النفس !!! وكنت ناوى اريح نفسى من الكتابة والتفكير شوية لحد من كام يوم كنت بتكلم مع واحد صاحبى والكلام خدنا وطبعا اتكلمنا على اللى بيحصل فى البلد وكالعادة انا كنت بتكلم بقرف بسبب الحكومة والحزب الوطنى والطوابير والعشوائيات , المهم جبت القديم والجديد وقلت كل اللى فى نفسى , بصيت على صحبى لقيته بكل هدوء بيقولى انا مش عارف انت عايز ايه , الريس عامل اللى عاليه احنا اللى كل يوم عددنا بيذيد ومبنشتغلش بزمة والفساد ده من الوزراء والناس اللى تحت الريس وهما دول اللى بيبلغوه ان كل حاجة تمام وإن الشعب عال العال وإن جمال مبارك هو انسب واحد يحكم البلد بعد الرئيس مبارك لانه والكلام هنا لصاحبى شبع خلاص وده احسن ما حد جعان يمسك البلد !!!!! انا كنت فاكره بيتريق لكن لقيته بيتكلم بجد , قلتله انت مستوعب اللى بتقوله ومقتنع بيه ؟! قالى اه !!!! الكلام بتاعه تقريبا ذى الكلام اللى بقه بيتقال فى بعض الجرائد والبرامج لما بيجيبوا حد يتكلم عن اى مشكله يفضل يشتم فى الحكومه بعدين فى الاخر يقول انا ببعت رساله للسيد الرئيس وبطلب منه يتدخل فى حل المشكله !!!!! وبعدين الكلام ده سمعته من واحد تانى صاحبى برضة , تقريبا انا كل صحابى منضمين للحزب الوطنى من ورايا !!! فضلت افكر يمكن اكون انا الغلط ومش شايف الموضوع صح ويكون كل البلاوى اللى بتحصل فى البلد دى بسبب الشعب , على اساس إن هما بيحكموا صح بس احنا اللى مش عارفين نتحكم !!! بس يا جماعه الفساد بيبدأ من فوق ولو اتحل من اعلى مستوى كل المستويات اللى تحت هتنضف , طبعا احنا كشعب عندنا عيوب بس ده ميعفيش القيادة من المسؤلية , وبعدين نقطة ان الناس اللى حوالين الرئيس هما اللى بيوصلوا الصورة غلط مش داخلة دماغى لان انا كرئيس الناس مخترانى بحرية ومصدقية وشفافية وفوزية والحاجات دى !!! المفروض ابقى متلاحم مع الناس ولو حتى اخدنا فى اعتبارنا المسائل الامنية اكون بشوف الجرايد المعارضة , بتفرج على البرامج الحوارية اللى بتجيب مشاكل الناس , مش نايم فى القصر بتاعى وسايبها تخرب !!!! وبعدين الوزراء دول انا اللى معينهم والمفروض اتابع كل وزير ماشى اذاى , وفكرة اننا المفروض نصبر شويه وفات الكتير اللى هو 28 سنة وما بقى إلا القليل ده ضحك على الدقون وكذب رسمى , سيدنا عمر بن عبد العزيز اللى خلى الامة الاسلامية فى عصرة من اعظم الامم وده بالعدل والحق اللى انتشر على اديه وكان بيت المال مبيتقفلش من كتر الفلوس اللى فيه , انتوا عارفين هو حكم كام سنة وخلى الامة الاسلامية بالشكل ده , حكم سنتين ومات !!! وبالنسبة للناس اللى مبتحبش الامثلة دى لو خدنا بلاد ذى ماليزيا وايرلندا والارجنتين وقسنا اللى حصلها فى ربع قرن هنعرف الحقيقة , وانا مقلتش امريكا ولا اوروبا انا بقول بلاد كانت نامية وبدأت النمو الاقتصادى تقريبا معانا شوفوا هما بقوا فين واحنا فين !!! وموضوع جمال مبارك انا مش هتكلم فيه عشان انا ضغطى عالى وصحتى على قدى , المهم كل الكلام ده مدخلش دماغ صاحبى وقالى لو انت دلوقتى بقيت رئيس الجمهورية ورينى هتعمل ايه ؟!! السؤال دخل دماغى ومن ساعتها وانا عايش دور الرئيس وعمال اشيل وزراء وافتح مشاريع واعمل قوانين واقفل اقسام شرطة , يعنى من الاخر مبهدل الدنيا !!! انا عايز كل واحد فيكوا ياخد نفس عميق ويعتبر نفسه رئيس الجمهورية ويقولى ايه القرارات اللى هيخدها , على فكره انا بتكلم بجد مبهزرش حط نفسك مكان الريس وقولى هتعمل ايه

هناك ٤٦ تعليقًا:

غير معرف يقول...

اولا هاخلى الناس تنزل الشغل الساعة 10.30 بالليل علشان الشغل المتاخر يخلص

غير معرف يقول...

بص يا سيدى

صلى على النبى

اول هام مجلس شورى بمعنى ان انا ليا مستشارين من العلماء والاكفاء والخبرات العالية فى كل مجال لما يبقى فى قرار يكون مدروس منهم ومتناقش ومحسوب كويس وعلى راسهم عالم دين يتقى الله ولا يخشى فى الله لومة لائم

تانى هام تعيين وزراء ومحافظين متخصصين يعنى وزارة الصحة يمسكها دكتور على مستوى دراسى ومهنى راقى والتربية والتعليم يمسكها تربوى فاهم كيفية تقديم اجيال متعلمة ومثقفة ثقافة حقيقية للبلد وهكذا

تالت هام مرتبات الحكام والوزراء تكون عادية بمعنى كلمة عادية متكونش مبالغ فيها ولا يكون من سلطتهم الانفاق على الديكورات والسيارات والاستراحات علشان يكونوا حاسين بالناس العادية ويحالوا يرفعوا من مستوى الناس المطحونين ويوزعوا الدخل فى البلد بعدالة مش تبقى القرارات والقوانين متفصلة لمصلحة فلان وفلان

رابع هام يكون فى جهاز تابع ليا شخصيا وظيفته مراجعة قرارات وتصرفات كل الوزراء والمحافظين مراجعة موضوعية خالية من المحاباة والمحسوبية ويكون الجهاز ده اعضائه بيتغيروا كل فترة او اللى يمسك مهمة يمسكها لفترة محددة وما يرجعش يمسك نفس المهمة او نفس الوزارة مرة تانية

خامس هام مكتب وخط ساخن مفتوح طوال الوقت لتلقى شكاوى اى حد حاسس انه اتظلم ودراستها جيدا - طبعا يكون عدد الموظفين فيه الاف علشان يستقبلوا -

سادس هام زيارات مفاجئة لجميع الاماكن والمصالح لمتابعة احوال الناس وعدم الاعتماد المطلق على تقارير واخباريات الاجهزة المعاونة للتاكد بنفسى من سير الامور على خير مايرام

ثامنا هايكون هدفى ارضاء الله والخوف من عقابه مع العلم اننى فى بلاء ولست فى حل من السؤال امام الله يوم القيامة


وحاجات تانية كتير اهمها ان انا نفسى اوصل لمرحلة عدلت فنمت فامنت بمعنى انى انزل الشارع بدون حراسة وتكون مصر كلها اخواتى واهلى اللى بيخافوا عليا وبيحمونى مش اللى نفسهم يخلصوا منى ومتهيألى ان ده بيكون بالعدل بين الناس ومراعاة الله فى كافة الامور

غير معرف يقول...

اولا هاروح الصحراء واعمل فيها خدمات ومرافق وادى كل شاب قطعة ارض يبنى فيها بيت وحواليه جنينة واديهاله بالتقسيط المرييييح عشان يبدأ حياته صح
ثانيا اعمل ميزانية لكل المستشفيات العامة و ابنيها من جديد واراقب الشغل اللى فيها عشان الغلابة تتعالج صح

ثالثا ابنى كليات جديدة ومدارس كتيرة تستوعب الزيادة اللى حاصلة عشان ولادنا يتعلموا صح

على فكرة فى رابعا وخامسا بس ياريته بفايده ده مجرد حلم

تحياتى لموضوعك المتميز
شكرا

Unknown يقول...

أخد نفس عميق واعتبر نفسى رئيس الجمهورية انا هأديها بيانات

بيان أول :أنى اوجه رسالة شخصية لبابا حسنى وأؤكد له ان دى مجرد تخيلات حدوتة هوا اللى بيقولى اتخيل كده وأبيه جمال بليز ماتفتكرش انى طمعانة فى حاجة

بيان ثانى :أنا بقى ياسيدى اعتقد ان اهم حاجة التخصص أنا هاجيب أحسن واحد فى مجاله وأخليه وزير بس مش ده الشرط الوحيد لازم كمان يكون انسان حابب بلده وعايز يعمل تغيير بجد ويكون شخصية فيها سمات القيادة اللى تخلى كل الناس فى وزاته يكون عندهم نفس الروح دى يعنى عايزة فى كل وزاة زعيم
بيان ثالث :أكتر حاجة هأهتم بيها هى الشباب وأستغل الروح اللى فيهم دى وأوفر لهم الامكانيات واعرف افكارهم كلهم ودايما اعمل معاهم لقاء عشان أحسسهم بمدى أهميتهم لبلدهم اللى محتاجهم يعنى هأعمل تنمية للموارد البشرية وده الاهم
بيان رابع :التعليم وده أهم حاجة هأهتم جدابتغيير كل المناهج الدراسية ونظام التنسيق الفاشل والمدرسين هأهتم بيهم ومش هاخلى فى كلمة دروس خصوصية وهأهتم كمان بالموظفين وبالرياضة والمرتبات والعيش وأهم حاجة العيش
بيان خامس: لااااا بقى كفاية لحد كده ده أنا صدقت فيه كمية حاجات كتير فى راسى ممكن أعملها
بوست هايل ياحدوتة وبلاش التاخير الكتير ده وبلاش تخرج من بيتكم كتير الايام دى :)
أحب أنوه لأبيه جمال مرة تانية ده مجرد تخيل والله مش أكتر
سلااااااااااامى

shaimaa samir يقول...

صحبك بيقول كدة
مممممممممممممممم
طويب خير
عامة انا بحجز مكان
لان الموضوع طويييييييييييييييييل
ده انا هشئلب البلد
هرجع تانى
بس اخر الاسبوع على رواقة

Abo 7anf يقول...

بص هى الفكره جامده
بس راى هيختلف شويه
يعنى مش عايز ابقى ريس
بتهيالى هقدر يوم القيامه اتحاسب على 80 مليون
ويمكن اكتر
كفايه عليا ذنوبى
وحكايه ان الشبعان احسن من الجعان
لو ابن ادم خد جبلين من ذهب هيطال التالت
وبجد توبيك رائع
وحمدالله على السلامه بقالنا كتير مشفناش كتباتك

ماء تشرين يقول...

طب هيدونى مرتب كام لو بقيت رايسه
يالهوووووووى
دة انا كنت مت من الفرحه وملحقتش اخد قرارات
لا بجد خلاص هبطل هزار
اول حاجه واهم حاجه في الدنيا التعليم
مش عشان انا مدرسه مطحونه لا والله بس لو صلح التعليم هنخرج جيل مختلف مفكر مبدع كل واحد في مجال ونبطل النظام العقيم بتاع الثانوى ونشوف نظام يخرج مبدعين مش خرجين والسلام غير مؤهلين لانهم يكونو حاجه
انا من راى ان صلاح التعليم صلاح المجتمع فتعليم مش بس الطبيب والمهندس لا وحتى السباك والنجار دول لازم يكونو متعلمين تعليم مهنى مش شهااااااااااده وخدها وبس تعليم يرتبط بالواقع مش نتخرج نرمى كل اخذنه في سلة المهملات
بجد بوست جميل وفكرة جاااامده

semsema يقول...

التعليم ثم التعليم ثم التعليم
هلغى النظام الفاشل اللى موجود دلوقتى و اشوف البلاد اللى التعليم فيها متقدم واطبقه فى مصر طبعا فى الحاجات اللى بتناسبنا عشان يطلع جيل يخرج منه الف واحد ممكن يبقى ريس ويصلح اى حاجة باظت
تحياتى لخيالك الواسع
ولاسلوبك الشيق

Desert cat يقول...

بص يا سيدى اان لو مكانه مش هقعد فى برجى العاجى هتابع بنفسى
هشوف الناش بتشتكى من ايه
واحاول اوفره على اد ما اقدر هخلى فى نظام فى المصالح الحكومية
مفيش حاجه اسمها اروح الشغل امضى واخلع بعد نص ساعه
هقطع ايد اللى يمدها لرشوة
هقضى على الفساد وارفع ميزان العدل
لو جمال هيعمل كل ده
انا اروح انتخبه من الصبح

الفراشة الصغيرة يقول...

بس يا حدوته
انا اول حاجة هعملها هوزع مصاصة وشكولاته على الناس
حلاوة نجاحى فى الانتخابات
ايه سيبونا نفرحلنا يومين قبل ما ندخل على الشغل التقيل
وبعد كدة
هاشيل رئيس الوزراء هذا الكائن الغريب احمد نظيف
لانه بجد المفروض لما تبقى فى مشكله فى اى وزارة يعمل حاجة ويدى اى تصريحات علشان يحل اى مشكله قائمه مش يتفرج على الناس وهى عماله تقطع فى بعض من الغلاء ينظم الاسعار يحط لها حد اعلى

يحسسنا انه بيعمل حاجة
ثالثا بقا
هشيل البتاع اللى اسمه ملف انجاز
لانه بجد اكتر حاجة متخلفه فى التعليم
هيطلع عيال فشله
والدليل على كدة ان كل جيل بيمر عليا بحس انه بيرجع لورا مش بيطلع لقدام
ياااااااااااه
يا حدوته انا بجد عايزه اغير حاجات كتير
دى يابنى عايزة مدونه لوحدها

غير معرف يقول...

انا على فكرة عملت خطة جامدة اوى بس انا عاوز مدونة كامله عشان اقول اللى ناوى اعمله بس غالبا احنا احلامنا كلها متساويه كلها بتحوم حول العداله والرخاء ............

بس انا عندى قرارات لازم اقولها عشان دى مهمة اوى بالنسبالى..


اولا: هلغى اسم حسحس مبارك من كتب التاريخ وكأنه شىء لم يكن عشان عيب الاجيال اللى الجايه تعرف الاهانه اللى كنا فيها واهو برده نوع من الاستحقار لهاذا الكائن هو خسارة يكون داخل التاريخ او يذكر اسمه بعد ما يخلع عن اهالينا...

ثانيا :هرفد كل افراد الامن المركزى وهعمل قانون يكون الشروط المطلوبه فى المتقدم ان يكون مؤهل عالى ويكون اسمه تامر او هيثم او وائل او يكون مرتبط عشان يكون حنين وهو بيضرب الشباب اللى فى المظاهرات وكدة يعنى

ثالثا: هتجوز نورهان الممثله انت عارف يا حامد انا همووت عليها انا عارف انها متجوزة بس لازم شوية سلطه بقى هخليها تطلق واتجوزها بالعافيه دانا رئيس الجومهورية...

بس انا عندى سؤال يا حامد هو انا هاخد المرتب اللى باخده فى دبى اصلى انا خايف تيجى عليا بخسارة انت عارف انى متهنهن هنا .هههههههههههههههه

تحياتى يا حامد

حـــــدوتـــــة يقول...

محمود
لو كل واحد شاف شغله صح وكان فى رقابة مظبوطة مفيش شغل هيتأخر
وانا معاك فى القرارات اللى ختها
سلالالالالالالالالالالالام

حـــــدوتـــــة يقول...

مصرية بتحب بلدها
شكرا على مرورك والتعليق
ويا ريت وانتى بتوزعى الاراضى تشوفيلى حته بس تكون على الناصية و تكون بحرى لو سمحت
سلالالالالالالالالالالالالالالالام

حـــــدوتـــــة يقول...

totaaaa
حمد الله على السلامه انا قلت انتى نسيتينا خلاص
انا حاسس من كلامك بطمع فى الحكم وده مش كويس عشانك
انا بقولك خودى نفس عميق واحلمى
لكن تسول لكى نفسك انك تقولى حاجة كدة ولا كدة
انا من اول قفا هعترف عليكى
سلالالالالالالالالالالالالالام

حـــــدوتـــــة يقول...

shaimaa samir
على مهلك خدى وقتك عشان القرارات اللى هتخديها هتحدد صلاحيتك للرئاسة
انا هستناكى متتأخريش
سلالالالالالالالالالالالالالام

حـــــدوتـــــة يقول...

abo 7anf
براحتك ياعم
انت اعلم بظروفك
بعدين انت كمان متنفعش تكون ريس
احنا هش ممكن ننتخب ريس زملكاوى
ههههههههههههههههههههههههههه

سلالالالالالالالالالالالام

حـــــدوتـــــة يقول...

ma2tshren
بعد الشر عليكى
يعنى انا عايز ارشحك ريسه تقومى تموتى برضة ينفع كدة
شوفتى بقة برضة الموضوع فى الاخر بيقلب بنكد
انا مش عارف اعمل ايه
وصحبى ده من يوميها وانا قرفان منه
واول ما امسك الرياسة هعتقله بتهمة الغباء السياسي

سلالالالالالالالالالالالالالالالام

حـــــدوتـــــة يقول...

semsema
مالك مهتمه اوى بالتعليم يعنى
امال لو كنتى بتزكرى كنت عاملتى اية
دة انتى بتفتحى الكتاب بالعافية
ولا عايزة تعملى نظام تعليم من غير كتب

سلالالالالالالالالالالالالام

حـــــدوتـــــة يقول...

قطة الصحراء

يا باشا انت من غير ما تاخد قرارات ولا تتعب نفسك
انا هرشحك على طول
انت بس تقدم الورق وملكش دعوة
سلالالالالالالالالالالالالالالام

حـــــدوتـــــة يقول...

الفراشة الصغيرة
يعنى انا اقولك قرارات وترشيحات وسياسات
وانتى تقوليلى ملف الانجاز
مش عايزين مطالب شخصية
انا عايز مطالب تفيد الشعب وتغير حياتة
يعنى انا مثلا اول قرار هخده انى اخلى مرتب الريس مليون جنيه فى الشهر عشان انا داخل فى جمعيه وعندى التزامات
شوفتى بقه انا هعمل ايه
سلالالالالالالالالالالالالالالام

حـــــدوتـــــة يقول...

حسام
مين بقة اللى عايز يترحل دلوقتى
احنا مش عايزين غلط فى حد
بعدين لازم الاجيال الجاية تعرف ايه اللى حصل فى الفترة دى عشان تتعلم من الاخطاء اللى وقعنا فيها
وبعدين موضوع نورهان ده نتكلم فيه بعدين
لانى منمر على كذا واحدة
سلالالالالالالالالالالام

جيهان علي يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أنا بختلف معاك في أن الفساد من فوق ولازم نطهر فوق والباقي يتعدل بعد كده
لأن بمنتهى البساطة اللي حواليك لو فاسدين على الأقل لو مخلوكش زيهم هايعطلوك
وعشان كدة أول حاجة لازم تتعمل هي تطهير الفساد من أقل المستويات لأعلاها
وأهم حاجة بعد الخطوة دي
تطوير التعليم
لأن لو التعليم عندنا ماشي صح ومتواكب مع سوق العمل
يبقى مش هاخرج للبلد عواطلية وزيادة في البطالة
لأني هاخرج واحد عارف هو شغله فين وعنده العلم وجزء من الخبرة العملية لتأهله للعمل والتفوق


تحياتي


سلام

غير معرف يقول...

اكيد طبعا هاعمل حاجات كتير بس اهم واول حاجه هاعملها هاخفض الاسعار



اللي خلى علبة السمنة بقت ب27 جنية على كده مافيش حد هاياكل لحمة نهائي


وبعدين يعملوا ايه الغلابة اللي مش لاقيين ياكلوا


بيطلعوا في اخر الشهر بعد طول انتظار ب50 ولا 100 جنيه


ماتجيش ثمن المواصلات

واحنا في الصيف دلوقتي مصر كلها بال26 محافظة عايزة تكييفات وقوللي انت بقى التكييف بكام وعم حسحس افندي قاعد ومتظبط(اللاهي وانت جاهي يجيلوا لطشة برد ولا اللوز ونخلص منه ومن ابوه نهائي)

يا ناس اعملوا حااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااجه

موناليزا يقول...

هلغى الروتين الممل
هوزع موظفين كثيرين فى المصلحة الحكومية الواحدة عشان الشغل يخلص بسرعة وعشان كمان أشغل الناس اللى عندها بطالة
هلغى حكاية الشباكين فى كل مصلحة وهخليهم بالعشر شبابيك
هكتر بقى المواصلات على قد ما اقدر واهو منها برضه اشغل الشباب اللى بيعانى من البطالة وامنع الزحمة فى المواقف والمهزلة اللى بتحصل
هيتم رصف جميع الشوارع ومفيش شارع يكون مكسرمع الانارة الدائمة
الانضباط فى المواعيد لكل الناس سواء موظفين او تلاميذ
يااااااه وحاجات تانية كتير
دى شغلانة متعبة فعلا

موناليزا يقول...

" ساهم بتوقيعك في مطالبة الحكومة الهولندية بسن قوانين من شأنها حماية المسلمين من العبث بمقدساتهم الدينية خاصة ومن التجديف على الأديان عامة على الرابط التالي
http://kawlansadida.blogspot.com/2008/04/blog-post_21.html
وجزاكم الله عن إسلامكم خيراً"

حـــــدوتـــــة يقول...

جيهان على
اولا شرفتي المدونه فى اول زيارة
ثانيا انا لسة عند رأيى
لو فى شركة او مصنع كل اللى شغلين فيه شرفاء لكن مدير المصنع حرامى الشركه هتكسب ولا هتخسر
اكيد هتخسر برغم ان الكل شغال بس المدير اللى فى ايده القرارات العليا بيسرق فلازم الشركه تخسر
طب لو الموظفين حرامية لكن المدير شريف يبقى هيقدر يتابع الشغل ويحاكم واحد ولا اتنين من الحرامية اللى تحت ايدة والباقى هيخاف ويمشى صح غصب عنه فالشركة هتكسب
عشان كدة الفساد لو اتصلح من اعلى مستوى كل المستويات اللى تحتيه هتتصلح
يا رب اكون وصلتلك الفكرة صح
سلالالالالالالالالالالالالام

حـــــدوتـــــة يقول...

دلوعة ماما
شوفى يا سيتى اول حاجة انا سمعت اخيرا ان المحافظات ذادت وبقت 28 محافظة وبعدين سمعت ان القرار اتلغى تانى
فدلوقتى انا فعلا معرفش مصر فيها كام محافظة
تانى حاجة من غير غلط ولا شتيمة فى حد اى حاجة حصلت فى البلد احنا برضة مسؤلين عنها اما بالسكوت او اللامبالاه اللى احنا فيها
عموما انشاء الله الاوضاع دى هتتغير قريب
سلالالالالالالالالالالالالالام

حـــــدوتـــــة يقول...

monaliza
هى فعلا شغلانة متعبة
بس انتى اخدتى قرارات كويسة
الواضح انك مخنوقة قوى من الموظفين والمصالح الحكومية
مش لوحدك على فكرة
نورتى المدونة
سلالالالالالالالالالالالالالالالالالالالام

بنات صاحبة الجلالة يقول...

اوعي تقول كدا قدام حد ال نتخيل نبقي ريس ال ياخبر لو حلمت بكدا اصلا هتعتقل في ثانية بس بالرغم من ان دا مش هقول صعب مستحيل بس لو رئيس الجمهورية عاش في يوم من الايام وسط الناس مش في برج عالي لوحده كان قدر يحل مشاكل الناس بجد لكن فاقد الشيء لا يعطيه ازي هيحس بالجوع وهو بياكل حاجات لا نراها الا عبر الشاشة ازاي هيحس بالزحمة وهو لو نازل بس مشوار بيوقف البلد علي رجل ازاي هيحس بازمة البطالة وهو عياله مشاء الله بلاش نجيب في السيرة اجعل كلامنا خفيف عليهم - وبعدين نرجع نقول المسئولية كبيرة اوي ياجماعه كل الناس دي مسئولة من شخص واحد يبقي الدور واقع علينا احنا الاتنين لان المشكلة من هتتحل من طرف واحد عاملين يقولوا شدوا الحزام لما الناس نشفت

سوري على الاطالة بس الموضوع جميل اوي ولذيذ بجد

انين الحزن يقول...

قشطه ياعم قصدي ياااااريس

انا بقه هاعمل ايه بما اني منوفيه زيه

بس منوفيه غلباانه اوي هازود المرتبات وهاظبطكم وكل اللي نفسه في حاجه يجي يقولي ومش يتكسف

بس

سلامووووووووز
وزة

حـــــدوتـــــة يقول...

بنات صاحبة الجلالة
منورة المدونة فى اول زيارة
كلامك مظبوط بس يا رب لما ننتخبك وتبقى ريسة متنسيش الكلام دة
وبالنسبة لموضوع الحزام الناس من كتر الشد جالها الغضروف وبرضة مش نافع
ربنا يستر
سلالالالالالالالالالالالالام

حـــــدوتـــــة يقول...

انين الحزن
هو دة عيبه الحلو ميكملش
انا كنت هنتخبك واقف معاكى فى الانتخابات لولا انك من المنوفية
اصل انا علاقتى بالمنايفة سيئة على المستوين الشخصى والعام
بس انتى بتقولى انك غلبانه مش ذى اللى بالى بالك
هنشوف برضة
سلالالالالالالالالالالالالالالالالالام

امل يقول...

أنا بقه عمري ما اتمنى او تخيل اني اكون رئيسة
اصل دي مسئولية وحمل تقيل قوي يوم القيامة
وسيدنا عمر كان بيقول لو تعثرت دابة في الطريق لسألت عنها يوم القيامة يا عمر
فما بالك بقة بالناس

حـــــدوتـــــة يقول...

امل
منورانى فى اول زيارة
انا عارف ان فى ناس كتير متتمناش انها تمسك المنصب ده
بس الفكرة من الموضوع هى
هل لو اى رئيس جيه غير مبارك هيقدر يعمل حاجة ولا مفيش فايدة
بمعنى تانى الحاله اللى وصلت ليها البلد دلوقتى سببها الاساسى القرارات الغلط اللى بيخدها الريس ولا المشكله فينا وفى الظروف والريس ملوش دخل
يا رب اكون قدرت اوصل فكرتى
سلالالالالالالالالالالالالالالام

shaimaa samir يقول...

بما انى فعلا كل موضوعاتك النقاشية بخدها بجد
وببقى عايزة ارد رد بضمير
مش عارفةاركز عشان ارد
لسببين
اولا انشغالى
ثانيا
ان الموضوع محتاج تفكير بصدق
وبجد وجهة نظرى ايه اللى هيغير بلدى
مش الامور الظاهرية
دى امور جذرية متاصلة لازم تتصلح
بس عامة
هقول دلوقتى
سلوكيات
وبعدين ربنا يسهل
وافضى شوية وافكر وارد على السؤال المهم فعلا
جزاكم الله خيرااا

Unknown يقول...

هاهاهاهاىىىىىىىى

العنوان لوحده هلكنى من الضحك

بس قعدت اعيط بعد كده... بفكر بجد امشى من البلد دى

حـــــدوتـــــة يقول...

shaimaa samir
ربنا يكون فى عونك
انا مستنى واول ما تفضى فكرى براحتك
وقولى القرارات اللى انتى عايزاها
سلالالالالالالالالالالالالالالالام

حـــــدوتـــــة يقول...

عاليا حليم
كويس انك ضحكتى
بس تمشى ايه بس
انا بقولك انتى رئيسة جمهورية
وانتى تقوليلى امشى
بذمتك ينفع كدة
مع انك هتبقى ريسه عسل والله
سلالالالالالالالالالالالالالالام

مجداوية يقول...

السلام عليكم

الموضوع رائع والسؤال أروع
بس أنا طالبت الحكومة قبل كده فى مدونة ليا بأنها تقرأ فترة حكم عمر بن عبد العزيز

هذا الرجل يا الله ولا أروع وبلاش نقول صحابة ولا خلفاء راشدين ولا أبوبكر ولا عمر ابن الخطاب رضى الله عنهم جميعا

أنا حاعمل زى ما عمل بالظبط عمر بن عبد العزيز
وعلى فكرة أحمد نجادى بيطبق منها كتير رغم اختلافنا مع الشيعة لكن هو بيعمل صح كتير

أول حاجة عملها عمر بن عبد العزيز انه سحب كل الأموال والقصور والممتلكات من أقاربه اللى اكتسبوها بدون وجه حق

فالعدل أساس الملك
بيت المال كان مليان ومكنش فيه حد فقير من العدل ومن محاسبة المفسدين مهما كانت مراكزهم

القدوة هامة جدا فى حياة الشعب لو أنا رئيس قدوة فى ملبسى ومأكلى وسكنى وأخلاقى حأجبر الكل انه يكون ملتزم وكتير من الفساد بيعم لما بيكون الرأس فاسد والرقص بيكتر لما بيكون رب البيت بالدف ضاربا

احنا محتاجين قدوة وان شالله حتى موتنا من الجوع بس يكون جعان معانا الناس حتستحمل وحتشتغل وحتنتج لما تلاقى الحاكم حاسس بيها مش يقولك أنا متابع طوابير العيش والناس بتموت كل يوم كان واقف بيعدهم من قصره المكيف !!!!!,,كتبت بوست جديد عن خطاب المنحة يا ريت تقولى رأيك

خالص تقديرى واعجابى بالموضوع وبالسؤال

انت صح صاحبك غلط انت فاهم صاحبك محتاج يفهم

حـــــدوتـــــة يقول...

مجداوية
اسعدنى كثيرا مرورك وتعليقك
واسعدنى اكثر خروجك من الحالة اللى كنتى فيها
انا كنت زعلان انك اتأخرتى عليا
وقلت الموضوع مش عاجبك بس الحمد لله
والله انا لما بكتب حاجة واشوف التعليقات اللى بتيجى على البوست بحس ان فى امل وان الموضوع مش مستحيل وممكن نتغير بس لو فكرنا صح واتغيرنا من جوانا بجد

سلالالالالالالالالالالالالام

ملك الكبدة يقول...

ازيك يا زميل

عامل ايه

واحشني

انا عارف اني مقصر و الله

بس انا مقصر مع الجميع

عموما

مبروك لسيد البلد

بس الاهلي سايب الماتش

الطائر الحزين يقول...

عارف أنا فيه سؤال محيرنى ماذا لو مات الرئيس؟؟؟؟

ان الاهم من اكون رئيسا أن يكون هنا اعداد لمن يصلحوا ان يكونوا رؤساء لابد أن نكون همنا على الأمة اكثر من همنا على الكرسى حتى لو كنا صالحين لكن سنسأل عن اختيارنا لمن هم خلفا لا فما بالك ان كنت مقصر انا

لأجل ذلك

لا اصلح للحكم ولا اصلح أن اكون رئيس من يستطع تحمل تبعة شعبه فهنيئاً له

هناك اشياء تمنح ولا تطلب

اول حاجة هعمل مثل قطز عندما واجة خطر التتار وهو لا يملك شىء واختار الحرب

جمع الأئمة المخلصون ووزعهم على الامصار
و وعلى رأسهم الشيخ العز بن عبد السلام

وكان استشارة فى فرض ضرائب على العامة لتجهيز الجيش(مش علشان البنية التحتية) قال له اولا نأخذ الفائض من الامراء والحاشية وبدأ الشيخ بنفسة و قطز تبعه ثم الامراء وان احتجنا نفرض ضرائب على العامة


تحياتى

غير معرف يقول...

وحشتوني جدا , بس الظروف بقى معلش
عارف يا حامد .. أول حاجة حعملها اني أقبض عليك و أخليك تبقى متفائل بالعافية .يابني ارحم نفسك شوية .. الحياة مش كلها سودة يعني.
ما علينا
الخطة اللي أنا حطاها بعد تولي الرياسة مش حقولك عليها لانها على اعلى مستوى من السرية
( بس عموما مش ناوية الغي الدروس الخصوصية )
بس عايزة أقول حاجة : لو عايزين نعمل تغيير يبقى من تحت مش من فوق. معاك ان اللي فوق فيه فساد , بي اللي فوق ده مش حيبقى الى الابد .. و بعدين ما كل واحد يبدا بنفسه . لان كل واحد مش بايده حاجة يعملها غير انه يصلح نفسه و ممكن اللي حواليه بعد كده . بس ما ينفعش نقعد نندب حظنا و نقول ما فيش فايدة .

Besbessa

حـــــدوتـــــة يقول...

ملك الكبدة

ياعم ولا يهمك
انا كنت قلقان عليك
يكون عندك اكتئاب ولا حاجة
من اللى بيحصل فى البلد اليومين دول
ومبروك للاتحاد
سلالالالالالالالالالام

حـــــدوتـــــة يقول...

الطائر الحزين
والله يا استاذنا انت لو رشحت نفسك
انت هنتخبك
البلد محتاجة حد يفوقها مش ينيمها
اسعدنى مرورك
سلالالالالالالالالالالام

حـــــدوتـــــة يقول...

Besbessa
حمد الله على السلامة
طبعا ما انتوا مش حاسين بالدنيا
انتوا مولعنها دروس خصوصية وسايبين البلد تغرق
وبعدين تقوليلى تفائل

وانا لسة عند رأيى الفساد لو اتشال من فوق كل المستويات اللى تحتيه هتتعالج تلقائى
وبعدين الريس صحيح مش هيفضل للابد بس 30 سنى فى حياة شعب ممكن تضيع مجهود قرن قبل كدة وعشان تعالجيه محتاجة قرن كمان
والريس عايز يمشى يجيب ابنه ثم حفيده الى مالانهاية
يبقى اتفائل اذاى والنبى
سلالالالالالالالالالالام