الثلاثاء، ٦ مايو ٢٠٠٨

شلوت سيادتك دفعة للأمام

الى كل الاخوة والاخوات المدونون والمدونات , بما اننا كمدونين بنعتبر صحافة المستقبل من وجهة نظر الكثير من رجال الاعلام , وده طبعا مش نفس رأى رجال الحزب والحكومة اللى بيشوفونا رجس من عمل الشيطان !!! وده طبعا بسبب الازعاج والدوشة اللى بنعملها فى البلد تقريبا كل يوم , انا بسمع كلام كتير اليومين دول عن المدونات واغلبه بيصب فى جهة واحدة وهى الرقابة على المدونات وده طبعا بحجة ان فى الكثير من المدونات بتتجاوز الخطوط الحمراء !!! وانا بصراحة مش فاهم ايه هى الخطوط دى ؟ ومين اللى رسمها ؟ وعلى اساس ايه ؟ ومين عطاه الوصاية عشان يحدد الخطوط اللى نتكلم فيها ؟ وبعدين هما مش واخدين بالهم ان الحرية اللى بتتمتع بيها المدونات هى السبب فى نجاحها وانتشارها فى الفترة الاخيرة , اكيد فى بعض التجاوزات ايه المشكلة , عادى مش معنى كدة انك تقفل الباب على كل المدونات التانية وإلا تبقى حضرتك بتتلكك بقة !!! ثم ان الحكومة عندها اكتر من 20 صحيفة ومجلة وقناة تليفزيونية تقدر من خلالهم تقول اللى هى عايزاه وتحاول تقنع الناس بأفكارها ده لو عندها افكار , لية بقة خايفة من شباب عندهم صفحة على النت بيكتبوا فيها افكارهم !!! وعشان كل واحد مننا يعتبر رئيس تحرير مدونته , انا بقى هقولكم الطريقة اللى توصلك لرئاسة تحرير احدى الجرائد القومية !!! انا بتكلم بجد الموضوع مش صعب ولا حاجة انت بس لازم تركز وتسمع كلامى كويس , اول حاجة ميبقاش دمك حامى اوى وكل حاجة تاخدها على صدرك , لازم تبقى هادى وريلاكس عشان تقابل المصايب بصدر رحب , وبعدين لازم تعرف ان الكلام اللى هتكتبه هيكون دائما موجهه وهيكون من دماغ غير دماغك , يعنى انت هتكون من الاخر كيس جوافة واللى مطلوب منك اعملة بدون تفكير , لان التفكير فى بلدنا اليومين دول بقى خطر , وخد بالك لما تبقى مبتفكرش ده مش عيب انت كدة بتحافظ على نسيج الامة من التطرف والفتنة اللى الناس اللى بتفكر عايزة تعملها !!! تانى حاجة يا سيدى لازم تطنش على حاجات كتير بتحصل فى البلد , يعنى مثلا وزير اتقبض عليه فى تهم فساد , عادى ولا كأنك سمعت حاجة , مسئول فى الحزب طلع بياخد رشوة , اعمل عبيط ولا يهمك , كل دى حاجات صغيرة متفرقش معانا خالص !!! نيجى برضة لحاجة مهمة , لو واحد من المعارضة او من اى مصيبة مش عاجب الحكومة فى حاجة , لازم تبقى انت مصحصح وفايق للحاجات دى , فمن غير ما حد يطلب منك ابدأ اشتغل عليه وطلع الدفاتر القديمة بتاعت الراجل ده ولو طلع شريف ومعندوش دفاتر اتبلى عليه وسوء سمعته عادى كل ده فى مصلحة البلد العليا !!! تالت حاجة فى اى مناسبة ذى اللى احنا فيها دى مثلا , خليك مجامل الى درجة النفاق , خليك ذوق الى درجة الكذب , خليك لطيف الى درجة الضعف , من الاخر خليك لامؤخذة قُــرنــى !!! انا مش عايزك تزعل لان كل اللى انت بتعمله ده بيصب فى مصلحة البلد العليا , انا طبعا مش هقولك تكتب ايه اكيد انت عارف احسن منى , بس برضة عشان اللى ميعرفش انا هقول بعض العينات , مثلا تقول يا سيدى شلوت سيادتك دفعة للأمام , شخبطة سيادتك تخطيط لحياتنا , صوابع سيادتك اشارة لمستقبلنا , قفا سيادتك ماضينا السعيد , كل ده كلام عادى ولا يتعدى حدود المجاملة الصادقة اللى من شأنها التعبير عن مكنون ما بداخلك من مشاعر واحاسيس مكبوتة , ايه رأيك فى الكلمتين دول اظن حاجة اخر حلاوة , انت بقى كل كام يوم لازم تفقعلك كام جملة من الجامدين دول عشان تعرف تاكل عيش فى البلد دى !!! كل واحد فيكوا يفكر فى الكلام ده ويستعد لرئاسة تحرير جريدة قومية , بس يا رب محدش ينسانى بعد ما يتظبط , معلومة اخيرة انا مش مسئول عن ضميرك لو صحى فى اى وقت وحاولت تغير اى حاجة من الحاجات اللى انا قولتها لانك ساعتها هتروح غالبا تمسك رئاسة تحرير سجن ابو غريب , وانت حر هههههههههههههههههههههه

هناك ٤٥ تعليقًا:

أم أحمد يقول...

ده احنا كدة هانبقي لسان الحكومة وأيديها الطرشة ... مش كفاية عليه الصحف القومية
اللي هي كمان فاض بيها وبدأت تتكلم بصراحة ؟
تحياتي
ده انتي حكاية

Mafrousa يقول...

ايه يا بنوته الكلام القوى ده
احنا لا عاايزين رئاسة تحرير صحف و لا مجلات...اخنا عاوزين نتكلم براحتنا و خلاص ...نتكلم و نفضفض عن اللى جوانا
هو غالبا و الله اعلم ان فيه حد من نسايب و لا قرايب حد من المسؤلين عمل مستشفى امراض عقليه جديده و مش عارف يملاها ...قاموا قالو اهبلو الشعب ...قوم المستشفى تتملى و اكتموا نفس الشباب اللى بيدون و يفضفض.....يفضفض على النت ليه ما فيه مستشفى و دكاتره ...وكده كده حيبقى محجوز و عارفينه ...يعنى مش حيغلبهم انهم يجيبوه.........
سجن ابو غريب ........بعيد

رصيف نمره خمســــــه يقول...

هههههههههه

كتابة ساخرة تهلك من الضحك اى والله

قفا سيادتك وشلوت سيادتك ونسبة عمال سيادتك حاجة تفرح

تحياتى بجد

سلام

خواطر رئيس شاب يقول...

يا فندم مقالات سعادتك على هذه المدونة العظيمة نبراس حياة نقتدى بها فى حياتنا

انا لو عدى عليا يوم ما قرأتش ولو بوست واحد من المكتوب فى مدونتكم العظيم يبقى ناقصنى الكثير



ايه رايك ؟
اتعلمت الدرس

shaimaa samir يقول...

بس يا رب محدش ينسانى بعد ما يتظبط

يتظبط دى ممكن على محملين
لانهم اكيد هيعرفوا انى بتبع تعليماتكم
وهيجوا مدونتك
والباقى بقا
ابقى احكهولنا

طبعااااااااا
طريقة سرد رهيبة
وعرفت ليه حضرتك بتقولى بتخلينى افكر
وانا كنت نويت ما افكرش
هههههه
عموما خيراااا
بجد موضوع متميز جدا
شلوت سيادتك دافعة للامام
الجزء ده حلو جدااااا

Desert cat يقول...

يابنى حرام عليك مش كفاية الاهخرام اللى تجيب جلطة
كمان انت حد مسلطك علينا
انت هتود كما كنت ولا اغير رائيى فى مشورع قطة حدوته
متنساش العصمة فى ايدى

انين الحزن يقول...

حدوته

حلوة اوي شلوت سيادتك دفعه للأمام

شديده اوي الجمله دي


سلاموووووووووووز

وزة

بنات صاحبة الجلالة يقول...

هههههههههه بجد بوست لذيذ خالص

حلوة فكرة ازاي نبقي رؤساء تحرير احنا مش عارفين نبقي رؤساء قسم حتي ههههههههه اصلنا في جريدة معارضة فلازم نعارض مينفعش نديها طناش

رائع البوست
تحياتنا

حـــــدوتـــــة يقول...

ام احمد
شرفتينى فى اول زيارة للمدونة
الحكاية كلها انى بنصح اللى بيحلم يمسك منصب ذى ده ومش قادر
انا بديكوا الخطوط العريضة وانتم تتعاملوا بقه وكل واحد وضميره
سلالالالالالالالالالالالالام

حـــــدوتـــــة يقول...

واحدة مفروسة
اول زيارة منورة البلوج
بغض النظر انى مش بنوته لكن شكرا على رأيك فى البوست
يمكن انتى وانا مش عايزين المنصب ده بس فى ناس كتير ممكن تبيع الدنيا كلها عشان الكرسى ده
انا بقول الخطوات اللى لو مشيت عليها ممكن ربنا يكرمك وتترقى وتبقى واحد من المسئولين عن الخراب اللى احنا فيه
وانت وشطارتك
سلالالالالالالالالالالالالالالالام

حـــــدوتـــــة يقول...

رصيف نمزة خمسة
الحمد لله ان الموضوع عجبك
والطريقة دى اسمها الكوميديا السوداء
يعنى من كتر الهم بتضحكى على نفسك
سلالالالالالالالالالالالالالالام

حـــــدوتـــــة يقول...

رئيس
اولا الف مبروك على المدونة الجديدة

ثانيا انا فى انتظار اول بوست ينزل

ثالثا بقى يا راجل اول ما ترفع القرون ترفعهم عليا ده حتى عيب
وبعدين مبروم على مبروم ميلفش
احنا دفنينه سوا
متخليش الواحد يتيييييييييييييييت

سلالالالالالالالالالالالالام

انين الحزن يقول...

حدوته

ليك تاج عندي ياجميل

مونكن ولا فيه ازعاج


سلاموووووووووووووز

وزة

حـــــدوتـــــة يقول...

shaimaa samir

شوفتى بقى انتى موصلتيش للى انا عايزه
ومتنفعيش فى الوظيفة دى خالص
لان اللى هينفذ الكلام ده ويمسك المنصب
خلاص بقى مش هيعرف يرجع تانى وهيعوم فى الفته واللحمه ومش هيعمل اى حاجة تزعل منه الناس اللى فوق
فمحدش هينخور وراه ويعرف انه تباعنا

وبعدين حتى لو عرفوا مش تبقى معايا برضة
ولا مع اول مطب يقابل المدونه تبيعي القضية

عموما شكرا على ذوقك وكلامك الجميل
وانا ببقى مهتم جدا برأيك فى اللى بكتبه لانى قدام كاتبه موهوبه فعلا
سلالالالالالالالالالالالالالالام

حـــــدوتـــــة يقول...

قطة الصحراء
لالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالا
اعملى فيا اى حاجة بس متغيريش رأيك
انتى عارفة انا ممكن يحصلى ايه
انتى لو عملتى كدة انا والله انضم للحزب الوطنى
يرضيكى كدة برضة

تصدقى بالله انا بقيت اتريق حتى على نفسى
من كتر القرف اللى الواحد بيشوفه فى البلد كل يوم
سلالالالالالالالالالالالالالالام

حـــــدوتـــــة يقول...

انين الحزن
اى خدمة يا باشا
انتى بس تأمرى
انتى عارفة مشكلتى الوحيدة معاكى انك من المنوفية
ودى البلد اللى اتولد فيها احب شخص عندى فى الوجوووووووووووووود
طبعا عارفة قصدى على مين
سلالالالالالالالالالالالالام

حـــــدوتـــــة يقول...

بنات صاحبة الجلالة

شكرا على ذوقك
بس مينفعش ليه كل حاجة تيجى بالتعود
انتى بس كبرى دماغك واعرفى مصلحتك فين
وامشى على الكلام اللى قولته فى البوست
وانتى ممكن تبقى نقيبة الصحفيين

سلالالالالالالالالالالالالام

مجداوية يقول...

السلام عليكم

طيب تصدق بالله
لا اله الا الله
أنا احيانا من كتر الفساد اللى طال كل شىء بيتهيألى ويسامحنى الشرفاء منهم انى بأتخيل ان كل المعارضين للحكومة كومبارس من عند حسين كلاكيت الريجيسير عشان بس الفيلم يبقى محبوك لأنى مش شايفة أى اثر ليهم فى اتخاذ القرارات الحكومية ولا حتى بيهتموا برأيهم ولا حاسين بوجودهم أو انهم سايبينهم يلعبوا معاها نوع من الاثارة بس وكسر الملل بتاع موافقون موافقون يعنى بيسلوا الحكومة

واحنا كمان بقينا لعبة بتسلى الحكومة
بس انا مش لاعبة بقى وفركش

حـــــدوتـــــة يقول...

مجداوية
سيبيهم يلعبوا وهنشوف مين فى الاخر اللى هيكسب
تعرفى انا يمكن من اكثر الشخصيات اللى هتعرفيهم تشائم
بس برغم كل البلاوى اللى فى البلد النهاية بتاعتنا مش بتاعتهم
وده لان الحكومه والحزب وكل العالم دى مهما يحولوا ينيموا الناس ويسكتوهم
الناس بتلاقى طرق وسكك تانية تعبر بيها عن اللى جواهم
وادينا بنتكلم فى المدونات براحتنا وبشتم وبنتريق
وحتى لو قفلوا المدونات كلها هنلاقى سكة تانية نتكلم فيها
بس انتى تكملى لعب ومتذهقيش
سلالالالالالالالالالالالالام

Abo 7anf يقول...

اه دا يعم
أمال عيش ايه و حلاوه
ومش هنساك
منت هتبقى معايا
ظبطلنا واحد غيرنا بجى
وموضوعك هايل

dr.Roufy يقول...

هههههههههه
والله انتي عسولة
فعلا شلاليت سيادته كترت قوي
ودفعتنا بما فيه الكفاية
بس الى الهاوية ..تقريبا
:(
يمهل ولا يهمل

حـــــدوتـــــة يقول...

abo 7anf
ماشى يا باشا
هدور على حد يجيبلنا انا وانت
بس انا خايف ملقيش حد
لان اصحابى من دلوقتى ابتدوا يبعونى
سلالالالالالالالالالام

حـــــدوتـــــة يقول...

dr.roufy
والله انتى اعسل
بغض النظر انى ولد مش بنت بس شكرا
ولسه الشلاليت الجاية كتير
سلالالالالالالالالالالالام

موناليزا يقول...

ياسلام بوست قوى ويعتبر دفعة مشجعةل.............
مش لاقية كلام يعبر
تقبل مرورى

انين الحزن يقول...

اه طبعاً عارفاه


واحنا لينا غيروه دا هو اللي مدلعنا

بس انا حاجه وهو حاجه تالته خالص

منوفيه اه بس جدعه اوي


سلاموووووووووز
وزة

ماء تشرين يقول...

عارف ياحدوته الفرسني اوى وغايظنى مش هو لا ابدا الغيظنى الشعب احنا وكل مصري هما فين هما مبيعملوش حاجه ليه يوقفو عند حدو لا والظباط والعساكر والجيش كل دول اشتراهم !!!!!!!!! طب ليه ؟وبكام ؟ معدش فيهم ناس بتحس زاى المشو الملك زمان هما فين الناس دى ايه الحصل للبلد؟؟؟
بوست جميل اووى ولو الواحد هيبع ضميره عشان يبقه رئيس تحرير مش عايز الرياسه؟
تحياتى

حـــــدوتـــــة يقول...

monaliza
دفعة مشجعة لايه بالظبط
عموما الحدق يفهم
منورة البلوج
سلالالالالالالالالالالالالالالالام

حـــــدوتـــــة يقول...

ma2tshren

ايه الداخله الجامدة دى
بالراحة علينا شوية متنسيش ان البلوج متراقب
ههههههههههههههههههههههههه
وبعدين انا عايز اقولك حاجة
الشعب المصرى على مر العصور
شعب طيب وهادى ومبيحبش الدوشة والثورة والحاجات دى
ومكنش بيطلعله حس إلا على الاحتلال الخارجى وبس
وطول ما العملية مستورة هما مبيتكلموش
بس الحكومة الذكية اللى بتحكمنا اليومين دول وصلت الناس الى حافة المجاعة يعنى حتى الستر مش لقينه
وده سبب المظاهرات والاضرابات بتاعت الايام اللى فاتت
سلالالالالالالالالالالالالالالام

الفراشة الصغيرة يقول...

انت عارف عايزيين يعملوا ليه رقابه على المدونات
لانهم مش عايزيين الشعب
يعرف حاجة عن فضايحهم
ولا ان الناس تفوق وتصحصح وتعرف ايه اللى بيحصل حواليها
عايزينهم كدة نايمين
حياتهم انه يشتغلوا عنده

ويقولوا ربنا يخليك لينا يا ريس
دنت يا ريس والله كويس
ما هشتنا يا مدلعنا
هشتيكنا وبشتكنا يا ريس
ههههههههههههههههه

حـــــدوتـــــة يقول...

الفراشة الصغيرة
انشاء الله مش هيعرفوا يعملوا حاجة للمدونات
وإلا يقفلوا النت احسن
نورتينى
سلالالالالالالالالالالالالالالالالالالالام

Empress appy يقول...

نؤسف على عسر الهضم فى الفهم يا كابتشن جارى تصجيحه من بدري خلاص وواجب العمل بكلامك تشكرات على التفعم

روينا يقول...

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
لا يارب ابعد عننا الشلاليت
اللى من رجل سيادته
مشكوررررر على نصائح ازاى اكون رئيسه تحرير
انا مش عارفه من غير النصائح دى كنت هبقى ايه

حـــــدوتـــــة يقول...

appy

يا باشا ولا يهمك
انا بس كنت خايف لاكون زعلتك فى حاجة وانا مش حاسس
اصل محسوبك واد حسيس اوى

سلالالالالالالالالالالالالالالام

حـــــدوتـــــة يقول...

روينا

وعليكم السلام ورحمة الله
منورة المدونة ويا رب تكون عجبتك

حاولى تنفذى النصائح دى بكل دقة وانتى هتحس بفرق خلال اسبوع على الاكثر
والاستشارة كل يوم اربع

سلالالالالالالالالالالالالام

tamer.sala7 يقول...

لو سمعو كلامك حيجي يوم ويخصخصو البلوج سبوت p:

حـــــدوتـــــة يقول...

tamer

منور المدونة يا باشا
يا خبر اسود يعنى اول ما يتظبطوا
يقلبوا عليا ويقفلولى البلوج
ده انا اخرب الدنيا
ده انا اقلعلهم ملط على النت
العملية مش سايبة يعنى

سلالالالالالالالالالالالالالالام

غير معرف يقول...

وايه اخرت الكلام يا حدوده اهو كلام رايح فى الهوا والا بيقدم والا بيأخر والكل بيتكلم باس بيتكلمو فى الدرا كل واحد بيتكلم فى سره زينا كدا تقدرى يا حدوده المواضيع الكتير الى متسجله والى احنا اشتركنا فيها والى مشتركنا شفادتنا بأيه الغلو هوا هوا والحرميه هما هما الكلام دا موش هيفيد بحاجه والا هيقدم والا هيأخر ( يمكن يكون فضفضه ) باس موش هينفع كدا لازم ناخد موقفه ونعمل وقفه ( موش وقفه زى الى عملها المبى )لا وقفه بجد ناخد يها حقنا هوا دا الى لازم ندور عليه وميبقاش كلام وبس .
سلام

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. يقول...

ههههههههههههههههههههههه

انا البوست عجبنى بس الى عجبنى اكتر الاستقرار الى رسخ فى نفوس الناس انك بنت مع انك كاتب ذكر فى البروافيل وكاتب هنا بس حقيقى هايل دة الى موتنى من الضحك بس البوست جميل والمدونة كمان

وشخبطة سعادتك تخطيط لمستقبل حياتى يا افندم..

تحياتى يا جميل دى اول زيارة ومش هاتبقى الاخيرة

حـــــدوتـــــة يقول...

غير معروف
كنت احب اتشرف بأسمك عشان اعرف ارد كويس
بس يا سيدى انت شايف اننا الاحسن نقفل المدونات ونبطل كلام
انا شايف ان الكلام ده مرحلة والمرحلة اللى بعدها الموقف اللى هيبقى التطور الطبيعى للكلام ده
ومثال على كده من كام سنة كان عيد ميلاد الريس بيبقى عيد قومى للبلد وكل الجرايد بترفع القرون وكل صحفى بيحاول يذود عن غيره
اما دلوقتى بقى فى فريقين فريق الصحفيين اللى رافعين القرون وفريف المدونين اللى كانوا بيبعتوا صور فيها تيشرتات سودا مكتوب عليها
كان يوم اسود يوم ما جيت
وكمان كام سنةممكن يوم ذى ده من كتر الكلام يتحول لانقلاب على النظام
مين عارف ايه اللى هيحصل
يا رب اكون قدرت اوصلك رأيي

سلالالالالالالالالالالالالالالالام

حـــــدوتـــــة يقول...

elgazaly

ههههههههههههههههههه
يمكن انا ادى على بنت اكتر
عموما مفيش مشكلة حتى البنات رزقهم واسع
شكرا على ذوقك وهستنى زيارتك الجاية

سلالالالالالالالالالالالالالالام

غير معرف يقول...

حسبنا الله ونعم الوكيل خلاص انا مبقتش عارفه اواسيك ولا أواسي نفسي زهقت والله من كتر الكلام إلى مبيوصلش لأى حاجه بس على العموم متخفش يا حدوته انا إلى هبقي اجيب لك العيش والحلاوه واى حاجه تانيه انت عاوزها بس انت تأمر يا باشا فى وحده صاحبتي قاعده جانبي بتقولك تيييييييييت يا نانا طبعاً عرفتها .

Unknown يقول...

فكرتنى ليه بالموضوع ده

انا دمى محروق اوى بسبب اقتراح فرض رقاة عالتدوين

اروح فين بس يا ربى ؟

حـــــدوتـــــة يقول...

رحاب

والله المدونة نورت انا مش مصدق نفسى
عايزة تجبيلى عيش وحلاوة
طب سددى اللى عليكى الاول
ههههههههههههههههههههههههههه
وقولى لصحبتك
لو اللى بالى بالك معرفش حمودى سداد

سلالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالام

حـــــدوتـــــة يقول...

عليا حليم

انا عن نفسى لو فرضوا الرقابه دى
هفتح قهوة والم المدونين اصحابى ونقعد نتكلم فيها براحتنا

واسميها قهوة المدونين
سلالالالالالالالالالالالالالام

Unknown يقول...

شخبطت سعادتك خطوط مستقبل حياتنا يافندم