الخميس، ١٥ مايو ٢٠٠٨

شــاعــر الحــــب

بصراحة انا زهقت من السياسة والحكومة والعلاوة والكلام ده كله , انا عايز اخد اجازة اريح دماغى واريحكم معايا , فى البوست ده احنا هنتكلم عن شاعرى المفضل نزار قبانى , اللى انا شخصيا بعتبره من اكثر الشعراء رقة ورومانسية , وده بغض النظر عن اختلاف الكثيرين معه لجرئته فى التعبير , او كلماته اللى يراها البعض جارحة او بزيئه , بس اللى منقدرش ننكره ان لكلام هذا الرجل سحر خاص

انا لما فكرت اكتب عنه قلت كتير من القصائد اللى كتابها معروفه لينا وكتير منها اتلحن واتغنى , عشان كده انا اخترت بعض الرسائل الخاصة اللى كتبها لنساء كانت فى حياته , تعالوا نشوف ونتعلم من شاعر الحب ..... ازاى نحب ؟ وازاى نعبر عن الحب ده ؟

1-

لم اكن يوما ملكا , ولم انحدر من سلالات الملوك , غير ان الاحساس بأنك لى يعطينى الشعور

بأنى ابسط سلطتى على القارات الخمس , واسيطر على نزوات المطر , وعربات الريح

وامتلك الاف الفدادين فوق الشمس , واحكم شعوبا لم يحكمها احد قبلى

والعب بكواكب المجموعة الشمسية , كما يلعب طفل بأصداف البحر

لم اكن يوما ملكا , غير ان مجرد احساسى بأنك تنامين فى جوف يدى

كلؤلؤة كبيرة فى جوف يدى , يجعلنى اتوهم

بأنى قيصر من قياصرة روسيا , او انى كسرى

2-

عندما تضعين رأسك على كتفى , وانا أسوق سيارتى

تترك النجوم مداراتها , وتنزل بالألوف

لتتزحلق على النوافذ الزجاجية

وينزل القمر , ليستوطن على كتفى

3-

كلما رأيتك , ايأس من قصائدى

إننى لا أيأس من قصائدى إلا حين أكون معك

جميلة انت , الى درجة أننى حين أفكر بروعتك , الهث

تلهث لغتى ....... وتلهث مفرداتى

4-

وعدتك ان ابقى محتفظا بوقارى

كلما ذكروا اسمك امامى

ارجوك . ان تحررينى من وعدى القديم

لأنى كلما سمعتهم , يتلفظون باسمك

أبذل جهد الانبياء , حتى لا اصرخ

5-

عندما اسمع الرجال , يتحدثون عنك بحماسة

واسمع النساء , يتحدثون عنك بعصبية

أعرف كم انت جميلة

6-

أرجوك أن تحترمى صمتى , إن اقوى أسلحتى هو الصمت

هل شعرت ببلاغتى عندما أسكت ؟

هل شعرت بروعة الاشياء التى أقولها ؟

عندما لا أقول شيئا

7-

عاد المطر , يا حبيبة المطر

كالمجنون أخرج الى الشرفة لأستقبله

وكالمجنون , أتركه يبلل وجهى , وثيابى

ويحولنى الى إسفنجة بحرية

المطر يعنى عودة الضباب , والقراميد المبللة

والمواعيد المبللة , يعنى عودتك ..... وعودة الشعر

أيلول .... يعنى عودة يدينا الى الالتصاق

فطوال أشهر الصيف .... كانت يدك مسافرة

8-

أمارس فى هذه الايام , هواية خطيرة

وهى ان اتحدث عنك الى النساء

لذة كبيرة .... ان أزرعك فى عيون النساء

فى فضولهن ... فى دهشتهن ... لذة ما بعدها لذة

ان أضرم النار فى ثياب الجميلات

واتفرج بفرح شيطانى ... على الحرائق المشتعلة فيهن

9-

لا انا استطيع ان افعل شيئا

ولا انت تستطعين ان تفعلى شيئا

ماذا يستطيع ان يفعل الجرح بالسكين المسافرة فيه ؟

10-

بعد دقائق سيرحل عام كنت سيدته ومليكته

فيا سيدتى ومليكتى

لا اريد من الله ذهبا ولا قصورا .... لا اريد ديباجا ولا حريرا

اريد منه فقط ......... ان يبقيك حبيبتى

11-

كلما مر صوتك البنفسجى , من اسلاك الهاتف

وصبح على ....... أتحول الى غابة

12-

تسألين : ماذا فعلت فى غيابك ؟

غيابك لم يحدث , ورحلتك لم تتم

ظللت انت وحقائبك قاعدة على رصيف فكرى

13-

لن يكون ذهابك مأساويا كما تتصورين

فأنا كأشجار الصفصاف

أموت دائما , وأنا واقف على قدمى

14-

لست نادما على اعوامى الضائعة معك , فأنا لا احترف الندامة

ولست آسفا , لأننى لعبت على حصان خاسر

إن المقامرة على النساء ... كالمقامرة على الخيول

غير مضمونة النتائج .... ولا تصدق فيها النبوءات

فكل رجل ينتقى فرسا ... وكل امرأة تنتقى جوادا

ولا يربح فى نهاية الشوط , سوى النساء

15-

هذه هى رسالتى الاخيرة , ولن يكون بعدها رسائل

هذه آخر غيمة رماديه تمطر عليك ولن تعرفى بعدها المطر

هذا آخر النبيذ فى إنائى ... وبعده ...لن يكون سكر ولا نبيذ

هذه آخر رسائل الجنون ... وآخر رسائل الطفولة

ولن تعرفى بعدى , نقاء الطفولة , وطرافة الجنون

لقد عشقتك .... كطفل هارب من المدرسة

يخبىء فى جيوبه العصافير .... ويخبىء القصائد

كنت معك ... طفل الهلوسة , والشرود , والتناقضات

كنت طفل الشعر , والعصبية

اما انت ... فكنت امرأة شرقية الشروس , تنتظر قدرها

فى خطوط فناجين القهوة .... وملاءات الخاطبات

ما اتعسك يا سيدتى , فلن تكونى فى الكتب الزرقاء بعد اليوم

ولن تكونى فى ورق الرسائل , وبكاء الشموع , وحقيبة موزع البريد

لن تكونى فى عرائس السكر , وطيارات الورق الملونة

لن تكونى فى وجع الحروف , أو فى وجع القصائد

فلقد نفيت نفسك خارج حدائق طفولتى

وأصبحت نثرا .........

هناك ٤٨ تعليقًا:

غير معرف يقول...

انا اكتر رسالة عجبانى الأخيرة
تحس ان الراجل ده كان خياله واسع اوى
و بيجيب تشبيهات فظيعة
بس بجد اختياراتك جامدة اوى يا معلم
بوست شديد

di el2mr يقول...

الله الله بجد عليك
انا بحب كتاباته جدا برغم برضو بعض التحفظات


لكن اخيييييييييييرا حاجه بعيد عن السياسه

Abo 7anf يقول...

اه يعم الجمال دا
نزار قبانى
طبعا عندك حق
الكلام جميل جدا
وربنا يوفقك يمان

مجداوية يقول...

السلام عليكم


معرفش ليه انا حاسة انها قصيدة واحدة


تسلسها منطقى

لا اريد من الله ذهبا ولا قصورا .... لا اريد ديباجا ولا حريرا

اريد منه فقط ......... ان يبقيك حبيبتى


يعنى مش عايز الجنة !!!!!!!!!

تفتكر فيه بشر يستحق هذه الأمنية

انت اخى الكريم أحضرت لنا اقصى الشعر المهذب لما كتبه نزار عن المرأة والحب وتشابك الأيدى هو اللفظ الوحيد الذى جاء يخرج عن هذا التهذيب وحتى هذا التشابك هو التهذيب بعينه فى شعر نزار
فاشكرك بحق على اختيارك الرائع وصدقا هذا الرجل قدرة فذه على ضياغة الكلمات التى نظنها سهلة ولكنه يمكاك ملكه سحرية لتحويل الكلمات الى ذهب من النثر والشعر
وايضا يفعل ذلك فى اشعاره الوطنية
وكتب قبل موته شعرا فى رسول الله اتمنى لو كان لديك أن تضعه على مدونتى بالله عليك

رحمه الله واتمنى ان يكون غير امنيته قبل أن يموت عندما طلب من الله مقايضة الجنة بحبيبته لأنه لم يبق هو لحبيبته ولا حبيبته بقيت له والكل راحل ويبقى وجه الله الحق والجنة حق والنار حق

قلبتلك هدنة الشعر لخطبة الجمعة

هههههههههههههه سامحنى اخى الكريم الطبع غالب

اسكندراني اوي يقول...

احلى حاجه في الدنيا سيبك بلا سيايه بلا وجع قلب
هو في زي نزار واللي قاله نزار
ومعاه جويده
وغيرهم وغيرهم

امممممممممممممممممممم

بوست يفرح
هو كده الكلام

الفراشة الصغيرة يقول...

يااااااه يا حامد
انا بحب نزار جدا
بالرغم من بعض التحفظات فى بعض قصائده الا انه بجد بيعرف يوصلك لاحساس الحب ازاى هما كانوا بيحبوا زمان
ولا كلماته فى القصائد وتشبيهاته
تحس انه ايه ده
ازاى بيركب الكلمات دى مع بعض
بالشكل الممتاز ده
ميرسى بجد يا حدوته
على انك خرجتنا كلنا من الحاله الى احنا فيها

غير معرف يقول...

أيوة كده , خليك في السكة دي
شعر رائع طبعا, يشبه شعر شاعر كبير اسمه محمد حامد.

besbessa

امل يقول...

السلام عليكم
حلوة فكرة التغيير ولو ان البوست الاخير كان جميل قوي
وبالمناسبة
مفيش حاجة لفاروق جويدة
هههههههه
تحياتي

ماء تشرين يقول...

عارف ياحدوته نزار قبانى ده كان حوار بينى وبين احد الزملاء وكان ناقم جدا عليه وانا اعزره طبعا احيانا ارى فى كلامه شطوط وخروج عن الدين والاخلاق وطبعا غفر له كثيرون هذا الجموح بس الاسلوب المتميز لكتابته فهو رائد الشعر الحر في العصر الحديث كان يعرف جيدا كيف يلعب على الوتر الحساس عند المراه وعند السلطه انا اكتر قصيده قريتها وحسيت اد ايه هو كان انسان حساس ومبدع
بلقيس ودى كتابه بعد اغتيال زوجتو قد ايه رائعه
الامير توفيق وهى رساله الى ابنو ايضا كتبها بعد وفاته

شويه رومانسيه بعيد عن السياسه تحياتى لاختيارك الموفق

رئـــــيسـة حزب الأحلام يقول...

لا بجد اختيار موفق وفعلا نذار ملك الرومانسية وتحياتى لكى

حـــــدوتـــــة يقول...

سى عمرو

شكرا يا باشا

ده من بعض ما عندكم

سلالالالالالالالالالالالالالالالالالام

حـــــدوتـــــة يقول...

di el2mr

حمد الله على السلامه
انا قولت انتى مخصمانى ولا حاجة
لو كان موضوع السياسة ده مدايقك كنتى قولتيلى وانا اكتب اللى انتى عايزاه
انتى بس تأمرى
ويا رب يكون البوست ده عجبك

سلالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالام

حـــــدوتـــــة يقول...

abo 7anf

منور يا معلم اى خدمة
الكلام الجميل للشباب الجميل

سلالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالام

حـــــدوتـــــة يقول...

مجداوية

على فكرة انا بستنى تعليقك على كل موضوع اكتبه وبهتم برأيك فيه جدا
ديما منورة المدونة

بالنسبة للأمنية اللى قالها
صدقينى انا اول ما قريتها فهمت انى دى رغبته فى الدنيا وليس الاخرة
والله هو ده اللى حسيته
اما لو كان قصده على حاجة تانية
فالمعنى فى بطن الشاعر

هعمل بحث على القصيدة اللى انتى عايزاها ولو لقيتها هبعتهالك
احنا عندنا اغلى منك يعنى
وبعدين انتى تقلبيها لخطبة جمعة ولا لندوة ولا اى حاجة براحتك

سلالالالالالالالالالالالالالالالالالالالام

حـــــدوتـــــة يقول...

اسكندرانى اوى

انت فين يا استاذنا والله ليك واحشة
لو مواضيع السياسة كانت واحشة كنت قولى
وانا اغيرها عشان تشرفنى من تانى

سلالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالام

حـــــدوتـــــة يقول...

الفراشة الصغيرة

والله انا خرجت نفسى قبلكم
انا كنت زهقت من السياسة والكلام فيها
بس غصب عنى الاحداث كانت كتير قوى الفترة اللى فاتت
فقولت اخد هدنة

سلالالالالالالالالالالالالالالالالالالام

حـــــدوتـــــة يقول...

besbessa

حمد الله على السلامة
انا عارف انتى بتحبى المواضيع دى
الجميل يحب الجميل اللى ذيه
ربنا يجبر بخاطرك
انا فين وهو فين
احنا يا دوب ماشيين جمب الحيط

سلالالالالالالالالالالالالالالالالام

حـــــدوتـــــة يقول...

امل

شكرا على ذوقك
ويا رب كل المواضيع الجاية تعجبك كمان
لو عايزة حاجة لفاروق جويدة اجيبلك
انتى تأمرى

سلالالالالالالالالالالالالالالالالالام

حـــــدوتـــــة يقول...

ma2tshren

اى خدمة انا حسيت انكم زهقتم من الكلام فى السياسة وانا زهقت انا كمان فقولت حبه رومانسية بقه
وطبعا مفيش احسن من نزار فى الرومانسية
هو ليه فعلا كلام يودى فى داهية بس كل واحد ممكن يختار اللى يناسبه

على فكرة موضوعك اللى فات كان جامد اوى

سلالالالالالالالالالالالالالالالالالالالام

حـــــدوتـــــة يقول...

رئيسة حزب الاحلام

شكرا على ذوقك
ونورتي المدونة بالزيارة

سلالالالالالالالالالالالالالام

Empress appy يقول...

حلوة قوى انا بحبه جدا بس مش دايما بعرف اقرى له
وبلا سياسه بلا نيله اقعد يا راجل بلاش وجع دماغ هههههههههه

بنات صاحبة الجلالة يقول...

بصراحة انت اتكلمت عن شاعر رائع احنا بنطلق عليه حبيب المرأة تحس انه بيدافع عن المرأة بشكل واضح يمكن انتحار شقيقته التي تزوجت عن غير رضاها كان ليه اثر كبير في اشعاره وكلماته وكان بيحارب كل الاشياء التي تسببت في موتها

بجد تسلم ايديك انت اختارت الشاعر المناسب في المكان المناسب

تحياتنا لك

خواطر رئيس شاب يقول...

فكرة كويسة انك تنوع موضوعاتك

الله ينور يا باشا


تحياتى

موناليزا يقول...

اختيار موفق لاحاسيس صادقة

حـــــدوتـــــة يقول...

appy

اى خدمة يا باشا
انا اتخنقت من الكلام فى السياسة
وخصوصا ان الكلام شكله مش بيأثر

سلالالالالالالالالالالالالالام

حـــــدوتـــــة يقول...

بنات صاحبة الجلالة

يا رب يكون اختيارى عجبكم
هو فعلا موضوع انتحار اخته اثر فيه جدا
وهو من احسن الشعراء اللى اتكلموا عن المرأة
مع انكم مش ناقصين كلام
عموما نورتونى

سلالالالالالالالالالالالالالالالالالالالام

حـــــدوتـــــة يقول...

خواطر رئيس شاب

معاليك تأمر يا فندم

سلالالالالالالالالالالالالالالالالام

حـــــدوتـــــة يقول...

monaliza

شكرا على الزيارة والتعليق

سلالالالالالالالالالالالالالالالام

WhItE HeArT يقول...

طبعاً نزار القباني ملك قلبو المليين وانا اولهم بجد وفعلا انا بعترض معاه في بعض الالفاظ زي في اخر واحده كلمة النبيذ برضه انا شايف انها مش مكانها

اكتر واحده حبيتها في اللي كتبتيهم

أرجوك أن تحترمى صمتى , إن اقوى أسلحتى هو الصمت هل شعرت ببلاغتى عندما أسكت ؟ هل شعرت بروعة الاشياء التى أقولها ؟ عندما لا أقول شيئا

واكتر واحده مت على نفسي من الضحك ومش متخيل ان نزار القباني هوه اللي كتبها


عندما تضعين رأسك على كتفى , وانا أسوق سيارتى تترك النجوم مداراتها , وتنزل بالألوف لتتزحلق على النوافذ الزجاجية وينزل القمر , ليستوطن على كتفى



خياله كان حلو اوي الراجل ده


تقبلي تحياتي

كوارث يقول...

نزار طبعًا من الناس اللي ميختلفش اتنين على عبقريتهم وروعة اشعارهم حتى المعارضين !!
موضوع موفق عن شاعر جميل
بس انا للاسف بأعتنق المذهب النجيب سروري شوية في الشعر

di el2mr يقول...

انا مقدرش اخاصم المدونه دى ابدا
لانها من اول المدونات اللى شوفتها وتابعتها
بس كلام فى سرك
بينى وبينك يعنى
انا بكرهه السياسه جداااااااااااااا

tarek alghnam يقول...

اخى الحبيب
بوست رائع
واختيراتك اكثر من رائعة
استمتعت بكل كلمة
ومن قبل قراءت خاطرة جميلة لك ووضح فيها تأثرك الشديد بنزار
اتمنى لك التوفيق وام تصبح فى نفس شهرتة
تقبل تحياتى
وادعوك لقراءة الضحية بمدونتى المتواضعة
ودمت بحفظ الله

حـــــدوتـــــة يقول...

white heart
منورة المدونة فى اول زيارة
اسف انى اتأخرت عليك فى الرد
انا عارف ان نزار عنده كلام صعب جدا
وانا لما قريت الرسائل دى نقيت منها اللى ممكن يتنشر على المدونة من غير ما فى كلمة تجرح حد وده كان صعب جدا
يا ريت متكنش اخر زيارة

سلالالالالالالالالالالالالالالالالالالالام

حـــــدوتـــــة يقول...

كوارث
منورنى يا باشا
يا رجل حرام عليك
انا فضلت ادور على رسائل ميكنش فيها كلام من اللى بالى بالك
وطبعا نزار اغلب كلامه كده
اعمل ايه انا مع نجيب سرور
انشر قصيدة الـ......اميات ازاى
قولى انت بس

سلالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالام

حـــــدوتـــــة يقول...

di el2mr

بس كده ولا يهمك
انا اى موضوع بعد كده هكتبه فى السياسة هكتب موضوع تانى من اللى بتحبيه وهبعتهولك مخصوص
احنا عندنا اغلى منك يعنى

سلالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالام

حـــــدوتـــــة يقول...

طارق الغانم
انا سعيد جدا بزيارتك التانية
وشكرا على كلامك الجميل ويارب تكون المواضيع بتعجبك فعلا
يا باشا نزار ده كبير قوى علينا
احنا فين وهو فين بس عموما الف شكر
هزور المدونة وهشوف الموضوع علطول

سلالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالام

Dr. Ibrahim يقول...

هو شاعر متميز فعلاً

بس الصراحة مش بقرأ له كتير لان ليه شوية حاجات مش تمام


د/هيما

مجداوية يقول...

السلام عليكم

ليك تاج عندى وهو تاج الاحلام
عشان كنت اول تعليق (جائزة تشجيعية )

ولا تنس البحث عن القصيدة

وأشكرك جزيل الشكر لأنك تحسن الى بهذا الترحيب أحسن الله اليك

حـــــدوتـــــة يقول...

dr-hema
منور يا دكتور
هو صحيح ليه كلام كتير فى ناس متستحملوش
بس هو فعلا شاعر رائع

سلالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالام

حـــــدوتـــــة يقول...

مجداوية
والله يا استاذة ده كتير علينا
يعنى مش كفاية اكون اول تعليق عندك وبس
ده كمان فى جايزة عشانى
انا خلاص الدمعة هتفر من عينى
عموما الف شكر مع انه تاج صعب
وعايز تركيز فى الاجابة عشان مش عايزين فضايح

سلالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالام

Rosa يقول...

مرسيييييييييييييييي على البوست ده بجددددددددد
:)

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. يقول...

وعدتك ان ابقى محتفظا بوقارى

كلما ذكروا اسمك امامى

ارجوك . ان تحررينى من وعدى القديم

لأنى كلما سمعتهم , يتلفظون باسمك

أبذل جهد الانبياء , حتى لا اصرخ

-----------------------
اية يا عم الجمال دة دة انت حدوتة بجد بقى...رهيبة بجد احساسك ونقلك وترتيبك بجد اكتر من رائع يا حدوتة انت عملتلى دماخ نزار بجد..شكرا يا جميل

حـــــدوتـــــة يقول...

rosa

ربنا يخليكى ويا رب يكون البوست عجبك

سلالالالالالالالالالالالالالالالالالام

حـــــدوتـــــة يقول...

elgazaly

انت تأمر يا باشا
اى خدمة عملت دماغ ببلاش

سلالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالام

shaimaa samir يقول...

انا فوجئت بالتدوينة
بالرغم احم من انى مش بحب نزار
مش عشان والله شعره اللى مش ظريف
لكن بيعجبنى اسلوب معين
ومش فاروق جويدة برضو
ههههههههه
المهم الا ان
الاختيار بتاع حضرتك
رااااااائع ومبهر حقيقى

أرجوك أن تحترمى صمتى , إن اقوى أسلحتى هو الصمت

هل شعرت ببلاغتى عندما أسكت ؟

هل شعرت بروعة الاشياء التى أقولها ؟

عندما لا أقول شيئا

دى هتخلينى اعيد نظر فى نزار قبانى
هههههه

تحياتى لاختيارك الراااائع بصدق

غير معرف يقول...

ملقتش غير الشاعر المعفن دا
ابقى اقرا الاشعار بتعته كويس دا كافر دا بيسب علنى فى قصيده الله سبحانه وتعالى .
انا حبيت الفت نظرك بس

حـــــدوتـــــة يقول...

shimaa samir
مبتحبيش نزار ليه يا فنانه
ولا حتى فاروق جويده انا مش مصدق
عموما انا مبسوط ان البوست عجبك
وياريت تقرى اكتر لنزار او تسمعى الاغانى اللى عاملها لنجاة
وبعدين قوليلى رأيك

سلالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالام

حـــــدوتـــــة يقول...

غير معروف
ياريت تكتب اسم حضرتك بعد كده عشان ارد
انا معرفش موضوع السب ده
ياريت تقولى اسم القصيده ايه

سلالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالام